Mandag 12. desember 2016
Tradisjon: Her er det greske gutter som synger julesanger. Maleri av Nikiforos Lytras fra 1872. Foto: Wikimedia Commons
Deilig var jorden
I elleveåringenes morsomme og fartsfylte juleavslutning var det bare én ting som manglet: julen.

Kommentar

Onsdag ettermiddag inviterte sjetteklassingene på strøkets skole til juleavslutning, og gjennom rundt 20 nummer imponerte de. Med pophits og dans, skuespill, sketsjer, akrobatikk og infotainment, der de aller fleste elleveåringene framsto relativt fri for sjenanse og ikke helt uten talent. Likevel meldte gammelmannstankene seg hos denne stolte faren: Hvor var julen?

Den fem kvarter lange forestillingen var bygget opp rundt et av tidens mest brennbare tema; kampen for klodens framtid. De oppfinnsomme elevene (med lærerne som teknisk personell og sufflører) serverte således variasjoner av dystre framtidsscenarioer, global oppvarming og overforbruk, og vi i salen ble oppfordret til å fly mindre, reise kollektivt, spise mindre kjøtt og, for all del, kildesortere. Pekefinger javisst, men ikke helt borti natta – det må jo innrømmes.

Likevel. Jeg tok meg i å savne noen linjer fra juleevangeliet, noen julesanger, eller, hvis poenget var den røde tråden, kanskje noen forsøksvise koblinger mellom klimaspørsmål og julebudskap. Da jeg gikk derfra var det med følelsen av at noe er i ferd med å glippe mellom fingrene på oss: overleveringen av den delen av kulturarven som handler om de felles opplevelsene knyttet til sang og fortellinger om jula.

Selvfølgelig er dette noe som det er opp til den enkelte forelder å prioritere. Men fra egen oppvekst huskes en adventstid der det også var plass til fine, dempede skolestunder med salmesang og høytlesning av fortellinga som begynner med «Og det skjedde i de dager ...». Om dette nå er i ferd å forsvinne fra skolen, enten det handler om en generell religionssensitivitet eller økt trykk på presserende politiske spørsmål som miljøvern, bør vi i det minste snakke om det.

Slik NRK-journalist og forfatter Knut Hoem var inne på i sitt debattinnlegg forrige uke, der han uttrykte skepsis til fraværet av skjønnlitteratur i norskboka til sin tenåringssønn. Som likner på det Ibsen-forsker Vigdis Ystad poengterte i sin Musikkmagasinet-artikkel sist mandag, fra en konsert om arven etter Rikard Nordraak, en arv Ystad mener er «skammelig ukjent for mange». Men om det store publikum får presentert denne arven, og linjene til folkemusikken, vil vår forståelse av norsk musikk og kulturhistorie øke betraktelig. Mener Ystad. Med rette. Side om side med klimaspørsmål håper vi derfor at skolene også kan prioritere julefortellingene og -sangene.

For da kunne jo elevene, etter det avantgardistiske nummeret der fire gutter med kumasker (?) trommet løs på bøtter, gulv og pappkasser, mens de taktfast ropte «Klima!», virkelig gnidd inn budskapet med å synge «Deilig er jorden».

olavo@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 14. desember 2016 kl. 16.15
Mandag 18. september 2017
«Grant & I» er den subtile åttitalls-popens svar på Patti Smiths «Just Kids».
Mandag 11. september 2017
En utgivelse og en opphavsmann det mildt sagt er problematisk å forholde seg til, men der både musikk og gjennomslagskraft er oppsiktsvekkende.
Mandag 4. september 2017
Oslo-aktuelle Ryuichi Sakamotos karriere viser hvordan musikken kan bygge bro over store oseaner. Med litt hjelp fra ingeniørkunsten.
Mandag 28. august 2017
Et tap for norsk indiebransje: Salget av den digitale drivkraften Phonofile til Sony-eide The Orchard er enda et tilfelle av at mer musikk havner på færre hender.
Mandag 21. august 2017
For femti år siden la Terje Rypdal ut på en musikalsk reise få norske musikere har gjort etter ham.
Mandag 14. august 2017
Forut for torsdagens Oslo Jazzfestival-konsert har vi intervjuet Bodil Niska om Bare Jazz, musikkpushing og jazz sånn generelt.
Mandag 7. august 2017
Store tider: Onsdag går Jason Pierce på Øya-scenen med 30 andre, og straks er han ferdig med det som blir hans siste rockeplate noensinne.
Mandag 3. juli 2017
Trippelt Kongsberg Jazzfestival-aktuelle Susanna om festivalen hun vokste opp med, og veien fram til årets konserter.
Mandag 26. juni 2017
Ny energi: William og Jim Reid har latt tiden lege gamle sår, så nå rider The Jesus and Mary Chain igjen.
Mandag 26. juni 2017
I Bjarte Eikes alehouse er det klingende musikk, med røtter i en tradisjon der menneskene gikk på ølhusene for å ha det hyggelig, for å drikke og for å lytte til historier.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk