Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Stort register: Nå strekker Marita Sølberg seg mot det dramatiske, og hun ser for seg ti år med «mye Puccini og Verdi».

Stemmen bestemmer

Prøvetid: «Min Nedda er en sterk kvinne», sier Marita Sølberg.

Det er nesten et lite under at Marita Sølberg ikke har stukket av til et av verdens største operahus. Fra helga av kan Oslo-publikum se henne i «Pagliacci».

Marita Sølberg har kvaliteter i det lyriske som gjør at du snur ørene mot henne og bare må lytte til hva hun har å si. Så har hun også vunnet den prestisjefylte Dronning Sonjas internasjonale musikkonkurranse og mottatt Kritikerprisen for sin Mimì i Stefan Herheims «La Bohème». Og etter å ha debutert på selveste Wiener Staatsoper med samme rolle, er hun langt mer enn et norsk anliggende. Jeg har brukt flere spaltedesimeter på å hylle hennes klare stemme, og til tross for den formidable kunstneriske veksten i Den Norske Opera & Ballett de siste årene, har jeg undret meg over at en kapasitet som Sølberg er blitt værende i Norge. Verden ligger for hennes føtter, og da Operaen for et par uker siden dyttet på prøvene for å skvise inn et intervju med Musikkmagasinet, var dette to dager før hun satte seg på flyet til London for å debutere på Royal Opera House.