Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Aktiv type: Denne høsten og førjula er Geir Sundstøl aktuell med Molvær, Bjella, Young Neils og sin egen soloplate.

En verden av strenger

Nasjonalromantisk bakgrunn: «Brudeferd i Hardanger» har fått plass på kortveggen bak mikrofonene i Geir Sundstøls hjemmestudio i Oslo, der ymse strengeinstrumenter tar opp mesteparten av plassen.

I en årrekke har Sundstøls gitar vært den mest spilte på norsk radio, som akkompagnement til alle de største.

Strengt tatt ikke hva man kunne forvente av en konsert med de blåmerkede visene til Stein Torleif Bjella. Men under «Innegubbens drøymejul» 17. november i Oslos nest største musikkstue, Sentrum Scene, var det verken bygdetristesse eller bygdehumor som stakk av med bestemannspremien, selv om begge deler, og særlig sistnevnte, dominerte et variert sett med hell. Høydepunktet og det definitive klimakset kom helt til slutt, som det også var lagt opp til, da Geir Sundstøl tuslet de få meterne på tvers av scenen, forbi hovedpersonen Bjella, og over til Amund Maarud. Fra hver sin flanke hadde de to kledd inn låtene med stort sett reserverte strenger kvelden gjennom, men nå, på halen av «Blomen», selve bandlåta fra Bjellas gode album av året, gikk de inn i en gitarduell som tok fyr – og deretter letta, perfekt avstemt med Maaruds skarpe, hylende bluesrock mot Sundstøls rundere og mer bøyelige spill, kanskje mer country og åpenbart mer Halden.