Torsdag 17. november 2016
Ettertraktet: Askeladden i Vebjørn Engers skikkelse blir ikke å se på kino før om ett år, men filmen er allerede solgt til Kina. FOTO: MAIPO FILMS
• Norske «Bølgen» er så langt solgt til tolv asiatiske land • Japansk distributør ga salgsrekord for «Kongens nei»
Asia jakter norsk eventyr
Bruce D. Lee
Norske sjanger­filmer har gjort det sterkt i Asia de siste årene. «Askeladden» ble nylig kjøpt av en kinesisk distributør – ett år før den har kinopremiere.

film

Neste september kommer den norske storsatsingen «Askeladden – i Dovregubbens hall» på kino. Foreløpig finnes bare en uoffisiell trailer for eventyrfilmen, men det har ikke stoppet den kinesiske distributøren HGC Entertainment fra å kjøpe den allerede.

De siste årene har flere norske sjangerfilmer gjort det godt på verdensbasis – og asiatiske distributører er ofte de første i kjøpskøen.

– «Bølgen», «Flukt» og «Gåten Ragnarok» er eksempler på norske filmer som har solgt godt. Det er noe med fantasy- og adventure-sjangeren som fungerer godt i Asia. Innkjøperne tør å kjøpe dem etter bare å ha sett én trailer, sier Nicolai Korsgaard, salgsagent i det danske selskapet TrustNordisk.

Han har solgt en rekke norske filmer til det asiatiske markedet de siste årene. Korsgaard mener at Norge er mye bedre enn sine naboland til å lage gode filmer med klare sjangertrekk.

– I Norge har det kommet mer eventyrfilm som er «Hollywood-like» og har gode spesialeffekter. I Sverige ser man ikke den type filmer, og stort sett heller ikke i Danmark, sier Korsgaard.

Fakta

Norsk film i Asia:

• Siden 2012 er de norske filmene «Flukt», «Gåten Ragnarok», «Birkebeinerne» og «Bølgen» solgt til 13 asiatiske land til sammen (inkludert Hong Kong).

• Asiatiske distributører er spesielt interessert i sjanger­filmer som katastrofefilm og actioneventyr, ifølge salgs­agent Nicolai Korsgaard.

• For et par uker siden kjøpte en kinesisk distributør den nye «Askeladden»-filmen, ett år før den har premiere.

En bølge for «Bølgen»

Actiondramaene «Flukt» og «Birkebeinerne», katastrofefilmen «Bølgen» og actioneventyret «Gåten Ragnarok» er alle solgt til de tre største filmmarkedene i Asia: Japan, Kina og Sør-Korea.

Totalt er de så langt kjøpt inn i 13 asiatiske land til sammen, og «Bølgen» er den som har gjort det best. Det sørkoreanske selskapet EnterMode er blant dem som har distribuert filmen.

EnterMode har nylig også sørget for spredning av den norske dramafilmen «De nærmeste», og snart står «Løvekvinnen» for tur.

«Disse filmene har det til felles at de er godt laget og er kommersielt appellerende», skriver Bruce D. Lee, daglig leder i EnterMode, i en e-post til Klassekampen.

Han forteller at «Bølgen» så langt har solgt 16.000 kinobilletter i Sør-Korea og at den totalt har spilt inn 130.000 dollar. Lee hadde ventet at den skulle gjøre det bedre.

«Men det som er bra, er at det sannsynligvis er den første brede lanseringen av en norsk film noensinne i Sør-Korea, med 140 visninger på landsbasis», skriver han.

– Hva er grunnen til at asiatiske distributører ser etter norske filmer?

«Det er ikke noen spesifikk grunn til å se etter norsk eller skandinavisk film annet enn at filmene generelt har forbedret seg og er ‘likeable’. Nå for tida har unge regissører i spesielt Norge vist en utvikling i kvalitet og publikumsvennlig materiale», sier Lee.

Han mener at innkjøpere over hele verden ser etter sjangerfilmer, ikke bare de asiatiske.

Eksotiske birkebeinere

I høst har Nicolai Korsgaard blant annet vært på filmmessa i Busan i Sør-Korea og American Film Market i Los Angeles for å selge film for skandinaviske produsenter.

Han forteller at de asiatiske distributørene spør spesifikt etter sjangerfilmer.

– De ville ha elsket det om vi også kunne ha laget monsterfilmer, og de er veldig interessert i katastrofefilm, sier han.

«Birkebeinerne» er et eksempel på en eventyrfilm som har vakt begeistring.

– Folk syntes det var superspennende og eksotisk med en sånn Korsgaard fra det kalde Norge, forteller Korsgaard.

Ifølge filmnettstedet Box Office Mojo har «Bølgen» kassert inn nesten 140.000 dollar i både Vietnam og Taiwan. I Thailand og Sør-Korea har den spilt inn henholdsvis 60.000 og 90.000 dollar, men tallene ble sist oppdatert i juli.

Av de 18 landene den er solgt til, og som er listet opp av nettstedet, har den gjort det best i Mexico og De forente arabiske emirater. Der har den spilt inn henholdsvis 620.000 og 220.000 dollar. Vietnam og Taiwan er det femte og sjette landet på lista, etter Frankrike og Bolivia.

«Kongens nei» til Japan

Stein B. Kvae i produksjonsselskapet Paradox har blant annet produsert actiondramaet «Birkebeinerne» og den historiske dramafilmen «Kongens nei».

Han forteller at begge selger godt på verdensbasis, også i Asia.

– «Birkebeinerne» har så langt vært den filmen vi har solgt best av i hele verden. Og akkurat da vi trodde vi hadde nådd rekorden vår, solgte vi «Kongens nei» til Japan for en langt bedre pris enn for «Birkebeinerne». Det var et av de første salgene vi gjorde av filmen, sier produsenten.

– Kan dere forutse hva som vil gjøre det bra i for eksempel Asia?

– Nei, foreløpig har vi bare vurdert om en film kommer til å gjøre det bra i utlandet eller ikke. Salgsagentene har mer peiling. Vi var litt spente på «Kongens nei», som er så realistisk og nær de nasjonale forholdene i Norge. Det var en hyggelig overraskelse at salget kom godt i gang med Japan som et av de store markedene.

mari.vollan@klassekampen.no

Onsdag 18. oktober 2017
Flere norske film­arbeidere går nå ut på sosiale medier og forteller om seksuell trakassering på jobb. – Det er så lett å le det bort, sier skuespiller Renate Reinsve.
Tirsdag 17. oktober 2017
Mens den ene søndagsavisa etter den andre er blitt lagt ned, har Bergens­avisen gitt søndagsavisa et nytt liv i digitalt format. Dermed har avisa også blitt årets pressestøttevinner.
Mandag 16. oktober 2017
– All skriveteknikk handlar om å få lesaren til å sjå verda, seier Finn Iunker. Han er ute med boka «Stemmer fra Israel».
Lørdag 14. oktober 2017
I regjeringens budsjettforslag får ikke kunstnerorganisasjonene oppnevne komiteene som deler ut kunstner­stipend. – Krakelering av makts­predningen, mener Hilde Tørdal i Norske billedkunstnere.
Fredag 13. oktober 2017
Regjeringen vil kutte hardt i presse­støtten til de største mottakerne, som Dagsavisen, Vårt Land og Klassekampen. Men KrF i sin nye vippeposisjon på Stortinget kan sette foten ned.
Torsdag 12. oktober 2017
Even Tømte mistet jobben etter fire år som «fastlanser» i Bistandsaktuelt. – Vi ble stadig minnet på at vi var annenrangs medlemmer av redaksjonen, sier Tømte.
Onsdag 11. oktober 2017
Det er to år til Norge skal være hovedland under Frankfurt-messa, men norske agenter merker allerede «Frankfurt-effekten». – Det gir oss et momentum, sier Gina Winje.
Tirsdag 10. oktober 2017
Bistandsaktuelt tilbyr frilansjournalister fast kontrakt på 1200 timer i året, med krav om å gå i turnusarbeid og delta på redaksjonsmøter. Norsk Journalistlag er kritisk til avtalen.
Mandag 9. oktober 2017
– Han traff nok en nerve i befolkningen, sier historiker Mona Ringvej. Hun er med på å markere Marcus Thrane-dagene denne uka.
Lørdag 7. oktober 2017
Litteraturhuset i Oslo har gjort forfattersamtalen til en publikums­vinner – og til en kjærkommen bi­inntekt for forfatterne selv.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk