Onsdag 28. september 2016
Kritisk: Teatersjef Tom Remlov mener at takhøyden for offentlig debatt i kultursektoren er for lav. Han innrømmer at han selv har lagt bånd på seg overfor staten.
Kulturaktører på venstresida er mer åpne for instrumentell styring enn de på høyresida, sier forsker:
Kultursjefer tier stille
Anne-Britt Gran
Kulturledere tør ikke si hva de mener til sine offentlige eiere, viser ny forskning. – Vi må være modigere, fastslår teatersjef Tom Remlov.

kultur

Norske kulturledere er skygge­redde og ikke villige til å kritisere sine eiere.

Det mener teatersjef Tom Remlov ved Riksteatret, én av åtte kulturaktører som er intervjuet i den ferske forskning­sartikkelen «Økonomisk selvsensur i kultursektoren».

Artikkelen viser at norske kulturledere på flere måter sensurerer seg selv i møte med sine offentlige eiere.

– Det er kjempeproblematisk. Hvis de som er nærmest konsekvensene av politiske vedtak, legger bånd på seg i det offentlige ordskiftet, blir ikke politikerne kikket i kortene slik de skal, sier Remlov.

Fakta

Selvsensur i kulturen:

• Artikkelen «Økonomisk selvsensur i kultursektoren» viser at kulturaktører sensurerer seg selv i møte med offentlige eiere.

• Økonomisk selvsensur skjer også i møte med sponsorer og private eiere, ifølge artikkelen.

• Forskningen inngår i boka «Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjoner».

Diskusjon i lukkede rom

Teatersjefen har hatt flere lederstillinger i norsk kulturliv, blant annet som direktør for Norsk Film fram til 2001. Den gang følte han at han kunne uttale seg fritt, men da han tiltrådte som direktør for Den Norske Opera & Ballett i 2008, syntes han at han kunne merke et skifte i ytringsklimaet blant kulturlederne.

– Jeg opplevde tydelig at det var problematisk å invitere til offentlig debatt om premissene for kulturpolitikken. Man måtte føre diskusjonen på to nivåer: den ene i redigert utgave i offentligheten og den andre internt, sier Remlov.

Han mener at det endrede klimaet kan ha sammenheng med at det i 2008 var rødgrønn flertallsregjering.

– Da ble diskusjonene flyttet over i lukkede rom. Takhøyden for offentlig debatt ble mindre, og dette har festet seg, sier Remlov.

Lar være å melde fra

I forskningsartikkelen om selvsensur vises det til flere eksempler på at kultursjefer legger bånd på seg i møte med sine eiere.

Knut Olav Åmås forteller blant annet at han som statssekretær i Kulturdepartementet i 2013 oppfordret kultur­ledere til å være åpne og kritiske, uten at det ble fulgt opp.

«I akkurat denne sektoren burde ytringskulturen være ganske fundamental, men det er den ikke», uttaler han.

Professor Anne-Britt Gran ved Handelshøyskolen BI står bak artikkelen. Hennes mål har vært å utvikle en systematisk tenkning om hvordan økonomisk selvsensur kan arte seg i kulturlivet. Artikkelen inngår i den nye boka «Kommunikasjon og ytringsfrihet i organisasjoner».

– Det er tydelig at det foregår betydelig selvsensur overfor bevilgende myndigheter. Det er viktig å få satt på dagsorden at det er mange subtile mekanismer som virker disiplinerende og fører til servilitet blant kulturaktørene, sier Gran.

Blant annet lar kulturledere være å kritisere sine eiere offentlig og å si fra om uhensiktsmessige forhold, ifølge artikkelen. Årsakene kan være at de frykter at institusjonen vil få færre midler, eller at de selv blir fryst ut av det gode politiske selskap og ikke blir vurdert for styreverv eller andre roller seinere.

– Penger er en mer kritisk ressurs for kulturaktørene enn det de kan gi tilbake til staten eller en sponsor. Denne maktubalansen gjør at selvsensur inntreffer, sier Gran.

Fra knyttneve til mumling

Kulturforskeren understreker at intervjuobjektene hennes er uenige om hvorvidt selvsensur er et problem i kultursektoren. Hun mener at det bør lages en kvantitativ studie for å finne ut hvor omfattende fenomenet er.

– Kulturlivet er en bransje hvor inntil 80 prosent av institusjonenes inntekter er statlige midler, og det gjør at lederne selvfølgelig forholder seg strategisk til staten. Spørsmålet er om det går over til å bli selvsensur overfor det kunstneriske eller lederens integritet.

Gran sier at det ut fra intervjuene ser ut til å være en viss politisk forskjell i synet på selvsensur.

– Det ser ut som om man tåler mer instrumentell styring hvis man er på venstresida enn på høyresida, sier hun.

Tom Remlov forteller at han selv har lagt bånd på seg overfor staten. Som direktør ved Operaen var han kritisk til at Kulturdepartementet forventet at Operaen og andre institusjoner skulle markere grunnlovsjubileet i 2014.

Han gikk ut offentlig med kritikken, men oppfattet at styret ikke så det som ønskelig, sier han.

– Jeg gikk ikke på langt nær så høyt på banen som jeg syntes saken fortjente. Og en rekke av mine kollegaer trakk seg da det ble litt mer heftig. Dermed ble protestene redusert fra en liten knyttneve i bordet til mumling, sier han.

– Hvordan kan kulturledernes taushet brytes?

– Vi må være modigere. Jeg ville nok våget meg mer utpå om jeg ikke ledet en statlig etat, sier Remlov og viser til at Riksteatret er direkte underlagt Kulturdepartementet i motsetning til mange andre kulturinstitusjoner.

– Avhengig av dialog

Skuespiller Ellen Horn var styreleder ved Operaen da debatten om grunnlovsjubileet pågikk. Hun kan ikke huske at styret skal ha instruert Remlov om å dempe seg.

– Vi var uenige om saken og drøftet vel strategi hva angikk kommunikasjon. Men jeg husker den offentlige debatten om dette som veldig åpen, sier Horn, som også har bidratt til forskningsartikkelen.

Som tidligere teatersjef og kulturminister har Horn sittet på begge sider av bordet, og hun mener at det ikke har vært vanskelig å rette kritikk mot den statlige eieren.

– Som leder av en institusjon er man avhengig av god dialog med Kulturdepartementet, men jeg har ikke opplevd det som veldig vanskelig.

– Hvilke konsekvenser kan det få hvis man ikke sørger for en god dialog?

– God dialog med departementet gir uttelling. Hvis man er helt på kollisjonskurs med forventningene eller føringene fra eieren, er ikke det den beste måten å få gjennomført sine visjoner og ambisjoner på.

– Så det kan få betydning for hva departementet vil bidra med av midler?

– I ytterste konsekvens vil det kunne få det. Man skal ikke gå rundt som en ydmyk tjener, men jeg mener at det føres en konstruktiv dialog mellom Norsk teater- og orkesterforening, den enkelte institusjon og departementet.

mari.vollan@klassekampen.no

Lørdag 18. november 2017
Ansatte i akademia får ingen spørsmål om seksuell trakassering i arbeids­miljøundersøkelse. Det kan bidra til at slike saker går under radaren, frykter fagforeningsleder Ellen Dalen.
Fredag 17. november 2017
For ett år siden varslet en rapport at flere ansatte skal ha sluttet ved Det juridiske fakultet i Oslo som følge av seksuell trakassering. Dekanen vil heller «se framover» enn å granske saken.
Torsdag 16. november 2017
Midlertidig ansatte er mer utsatt for seksuell trakassering enn faste, viser rapport. I NRK opplever klubbleder Richard Aune at det spesielt er vikarene som vegrer seg for å melde fra.
Onsdag 15. november 2017
«Smålig.» «Kulturfiendtlig.» Det er noen av reaksjonene på at kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) ikke vil dele ut et eneste stats­stipend i år.
Tirsdag 14. november 2017
I september i år hadde ikke VG og Dagbladet en eneste kunstanmeldelse på trykk. – Det svekker refleksjonen rundt kunst, advarer Hilde Tørdal i Norske Billedkunstnere.
Mandag 13. november 2017
EUs personvern­lov er godt nytt for den enkeltes personvern, sier Attac-leder Petter S. Titland. Men han frykter at Tisa-avtalen kan komme i veien for loven.
Lørdag 11. november 2017
Antallet anmeldelser i norske aviser er mer enn halvert på ti år. – Et demokratisk problem, mener lederen av Kritikerlaget.
Fredag 10. november 2017
I en ny søknad foreslår arkitektfirmaet Snøhetta en rekke endringer for å få det omdiskuterte prosjektet «A House to Die In» godkjent. Byantikvaren i Oslo er positiv til endringene.
Torsdag 9. november 2017
EUs nye regelverk for personvern vil gi Datatilsynet tilgang til intern informasjon i redaksjonene. Det kan føre til at kilder blåses, varsler presseorganisasjonene.
Onsdag 8. november 2017
Videooverføring av teater er ikke nevnt med ett ord i regjeringens kultur­budsjett. – Vi er dramatisk akterutseilt, sier Riksteatrets sjef Tom Remlov.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk