Mandag 26. september 2016
NAzi-stempel: Kunstnerne Pia Maria Roll og Marius von der Fehr står bak videokunsten som israelske myndigheter sammenlikner med nazi-propaganda. Videoen ble i går vist på Nationaltheatret, som en del av Ibsen-festivalen.
Israelsk UD sammenlikner norsk kunstner med nazi-propagandaminister Joseph Goebbels:
Får nazi-stempel av Israel
Israels ambassadør i Norge kaller norsk kunstverk for anti-israelsk propaganda av verste sort. Kunstneren Pia Maria Roll krever at norske myndig­heter forsvarer ytringsfriheten.

Kunst

I en kunstvideo som blant annet er publisert på Youtube framstår det som om Nationaltheatret i Oslo kommer med en uforbeholden unnskyldning for å ha samarbeidet med det israelske nasjonalteatret Habima.

Men videoen er slett ikke laget av Nationaltheatret, men av de to kunstnerne Pia Maria Roll og Marius von der Fehr. I går kunne også publikum under Nationaltheatrets Ibsenfestival få med seg kunstvideoen, som ble vist på en skjerm i teatrets foaje som del av Ibsen-festivalen.

Ikke uventet har israelske myndigheter også fanget opp kunstprosjektet og reagerer med kraftige beskyldninger. I en uttalelse som er lagt ut på israelske utenriksdepartementets hjemmeside, blir de norske kunstnerne sammenliknet med «nazi-regimets propagandaminister Joseph Goebbels, eller nazi-filmskaper Leni Riefenstahl».

Den israelske ambassadøren i Norge stiller seg bak uttalelsene og legger til:

– Denne videoen er propaganda av verste sort. Det bør være i Nationaltheatrets egen interesse å gjøre det helt klart at videoen ikke er representativ for teatrets eget standpunkt, noe man kan få inntrykk av hvis man ser videoen, sier Israels ambassadør Raphael Schutz.

I en pressemelding som ble sendt ut fredag understreker også Nationaltheatrets direktør Hanne Tømta at videoen er en del av kunstprosjektet Monsters of Reality, en endagsfestival som inngår i Ibsenfestivalen 2016: «Innlegget og videoen er ikke laget av Nationaltheatret – og representerer ikke Nationaltheatrets holdning – men er et uttrykk for kunstnerisk frihet», heter det i pressemeldingen.

Fakta

Nationaltheatret og Habima:

• Fra 2013 til 2015 deltok Nationaltheatret i et samarbeidsprosjekt sammen med det israelske nasjonalteatret Habima.

• Habima er blitt sterkt kritisert for å bidra med gjestespill på Vestbredden og for å bidra til å legitimere den israelske okkupasjonen.

• Samarbeidet utløste kraftige protester fra kunst- og teatermiljøet i Norge.

Nationaltheatrets ledelse var for øvrig ikke informert om innholdet i videoen før den ble publisert forrige uke.

Langer ut mot Israel

Samarbeidsprosjektet mellom Nationaltheatret og Habima foregikk mellom 2013 og 2015 og utløste kraftige reaksjoner fra det norske kunst- og teatermiljøet, men Nationaltheatret valgte likevel å fullføre prosjektet.

I kunstvideoen uttaler en angivelig talsperson for Nationaltheatret at teateret ikke hadde gjort tilstrekkelige undersøkelser i forkant, og ber deretter om unnskyldning på vegne av teatrets direktør. «Samtidig med dette samarbeidet (med Habima, journ.anm.) utførte staten Israel forferdelige bombinger og 500 palestinske barn mistet livet, mens Habima var opptatt med å underholde israelske soldater.»

«Dette er en konflikt basert på etnisk rensing, rasisme, okkupasjon og apartheid», uttaler den angivelige talspersonen Gjertrud Synge, som i virkeligheten er Gjertrud Jynge, skuespiller ved Det Norske Teatret.

I forrige uke ble den syv minutter lange videoen publisert på Youtube, uten at det ble gitt noen nærmere forklaring om at det var en kunstnerisk satire. Fredag trykket også Morgenbladet budskapet som ble lest opp i videoen, uten noen nærmere forklaring.

Regnet med reaksjoner

Kunstneren Pia Maria Roll er overrasket over de kraftige reaksjonene som har kommet fra Israel, men også fra deler av det israel-vennlige miljøet i Norge.

– Jeg hadde nesten regnet med at jeg ville bli kalt for «nazi­svin» og liknende på ulike diskusjonsfora på internett. Men jeg hadde aldri trodd at israelske myndigheter skulle forstå at dette ikke er en satirisk film, men heller ta budskapet på fullt alvor. Det er mulig jeg er naiv, men å bli stemplet som nazist av en annen stat som kaller seg demokratisk, hadde jeg ikke ventet. At Israel krever at en stor norsk kunstinstitusjon skal sensurere egne kunstnere er også overraskende, sier Pia Maria Roll.

I løpet av helga har saken også blitt omtalt i The Jerusalem Post og flere andre israelske medier. Pia Maria Roll er skuffet over den norske ambassaden i Israel, som overfor israelske medier har uttalt at kunstverket ikke er i tråd med offisiell norsk politikk.

– I stedet burde norske myndigheter gi Israel klar beskjed om at det ikke kan sensurere norske kulturarbeidere, sier Roll.

– Israel anklager deg for å stå bak nazi-propaganda. Tenker du at dette er en trussel mot din egen sikkerhet?

– Ja, jeg gjør faktisk det. Jeg er jo ikke dreven til dette her, og forholder meg vanligvis til en norsk virkelighet. Når en av de voldeligste statene i hele verden har utpekt meg til Leni Riefenstahls etterfølger, blir jeg selvsagt litt bekymret, sier Pia Maria Roll.

– Forstår ikke satiren

Ambassadør Raphael Schutz synes imidlertid ikke at Roll har noen grunn til å være overrasket over reaksjonene hun får.

– Hvis det er noen i Norge som har grunn til å frykte for sin sikkerhet, så er det meg. Jeg kan ikke bevege meg rundt i Norge uten sikkerhetsvakter, mye på grunn av den type hat og propaganda som hun og hennes meningsfeller sprer om Israel. Denne videoen er full av hat og løgner, det overrasker meg ikke at hun får tilbake med samme mynt, sier Raphael Schutz, som hevder at det er mange som har sett videoen som ikke har forstått at det er satire.

jonas.braekke@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 26. september 2016 kl. 10.53
Lørdag 26. mai 2018
EU-domstolen slår fast at alle EU- og EØS-land står fritt til å skattlegge Netflix og andre strømmeselskaper. I Norge kan en strømme­avgift gi nærmere 100 millioner kroner årlig.
Fredag 25. mai 2018
Kulturpolitikerne liker dårlig at ­Cappelen Damms salgskanaler har en overvekt av titler fra eget forlag.
Torsdag 24. mai 2018
Siden årtusenskiftet er antallet politiske skandaler i nordiske medier tredoblet. Og det er de personorienterte sex­skandalene som har økt mest.
Onsdag 23. mai 2018
Etter én uke med journaliststreik i NRK har nærmere halvparten av seerne og lytterne forsvunnet.
Tirsdag 22. mai 2018
Svenske Bonnier, som eier halvparten av Cappelen Damm, bruker markedsmakten sin i Sverige til å gjøre seg selv større, sier Pelle Andersson i Ordfront.
Lørdag 19. mai 2018
Det er ikke bare i Coop-butikkene Cappelen Damm prioriterer forlagets egne bøker. Også i Tanums bokklubber og i strømmetjenesten Storytel gjør eierforlaget reint bord.
Fredag 18. mai 2018
Minst fire norske antikvariater har lagt ned siden 2015, og stadig flere driver bare på nett. I bransjen er de uenige om det er fare på ferde.
Onsdag 16. mai 2018
Strømmetjenesten Spotify straffer artister med slett moral. – Skremmende ny makt og myndighet, sier musikkprofessor.
Tirsdag 15. mai 2018
Norsk Komponistforening tar grep og åpner for at eksterne kan sitte i ­stipendkomiteen til Statens kunstnerstipend.
Mandag 14. mai 2018
Kunstneren Jacqueline de Jong var med på å skape slagordene som ble brukt under studentopprøret i 1968. Nå er hun aktuell med utstilling i Oslo.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk