Mandag 5. september 2016
FORBANNET: Leder Knut Alfsen i Norsk Skuespillerforbund mener TV 2 nå truer med å stanse en dramaproduksjon, dersom ikke inngåtte tariffavtaler settes til side. Foto: SIV DOLMEN
• Skuespillerforbundet og TV 2 strides om kollektive rettighetsavtaler • Konflikten kan løses i dag
Oppfordrer til boikott
Eirik Djønne
Norsk skuespillerforbund har bedt sine medlemmer om å nekte å jobbe på TV 2s neste storsatsing om tv-selskapet ikke aksepterer kollektive avtaler.

TV

Konflikten dreier seg om en ikke-navngitt dramaserie som produseres for TV 2 av produksjonsselskapet Monster. Stridens kjerne er rettighetsavtaler for blant annet videresending av serien via digitale distributører som Canal Digital og Get.

Ifølge lederen i Norsk skuespillerforbund, Knut Alfsen, forsøker TV 2 å presse skuespillerne til å sette til side tariffavtaler som sier at skuespillerne får betalt når produksjoner de har vært med på, sendes på tv. TV 2 ønsker heller individuelle avtaler. Om det ikke skjer, risikerer man at hele produksjonen kan bli skrinlagt.

– Dette minner veldig om et forsøk på fagforeningsknusing. TV 2 forsøker å få produsentselskapet Monster til å sette til side tariffavtalen når de inngår arbeidskontrakt. Hvis ikke, truer de med å trekke finansieringen av tv-serien, sier Alfsen.

TV 2 avviser at de kommer med trusler eller driver med fagforeningsknusing.

– Jeg kan ikke forstå hva Skuespillerforbundet sikter til med påstandene. TV 2 er egentlig ikke part i forhandlingene. Det er produsenten (Monster, red.anm.) som skal inngå avtale om rettigheter og betaling med skuespillerne, ikke TV 2, sier juridisk direktør Tomas Myrbostad i TV2.

Fakta

Tv-rettigheter:

• Skuespillerforbundet har via Norwaco en avtale om at deres medlemmer får betalt når produksjoner de har bidratt til, videre­sendes gjennom digitalselskaper som Canal Digital og Get.

• Avtalemodellen har de siste årene vært under press, drevet fram av den teknologiske utviklingen. Tv-selskaper og kanaldistributører hevder at de ikke lenger driver videresending, men «primærsending».

• Rettighetshaverne står fast på at teknologien ikke endrer det at dette dreier seg om tredjeparts utnytting av rettigheter. Distributører som Get og Canal Digital regnes som tredjepart.

Partene er nå i dialog

Ifølge Myrbostad er det ikke TV 2, men Skuespillerforbundet, som setter produksjonen i fare.

– Skuespillerforbundet tar hele produksjonen som gissel på en måte som setter det endelige produktet i fare, sier Myrbostad, og viser til at rettighetene til alle andre aktører i produksjonen allerede klarert.

Fredag ettermiddag, etter at Klassekampen var i kontakt med Alfsen og Myrbostad, var ledelsen i TV 2 likevel i direkte samtaler med ledelsen i rettighetshaverorganisasjonen Norwaco, som forvalter Skuespillerforbundets rettighetsavtaler. Skuespillerforbundet var også til stede på møtet. Det forteller generalsekretær i forbundet, Eirik Djønne, som selv har bakgrunn som advokat innen blant annet opphavsrett og arbeidsrett.

– Vi har en tariffavtale med hovedorganisasjonen Virke, der produsenten Monster er medlem. Tariffavtalen innebærer at såkalte tredjepartsretter, som det her er snakk om, ikke kan overføres fra skuespiller til produsent. Vil noen ha disse rettighetene, må de gå om Norwaco. Skuespillere har ikke mulighet til å overføre slike rettigheter individuelt til produsenter, forklarer Djønne.

Det er TV 2 som inngår avtaler med tredjeparten, kabelselskapene Canal Digital og Get.

Ifølge Eirik Djønne, kom møtet fredag i stand som en konsekvens av at Skuespillerforbundet varslet Monster og Virke om avtaleforholdene.

– Vi er fornøyde med at det ble et møte mellom de to relevante partene i saken – Norwaco og TV 2, sier Djønne.

Partene kom fram til at TV 2 skal svare Norwaco i dag.

– Vi oppfattet møtet som en god dialog, der vi fikk sortert ut landskapet, sier Djønne, som ikke vil spekulere i om konflikten vil få en løsning i dag.

Før møtet fredag sa TV 2s Tomas Myrbostad at det er uaktuelt for TV 2 å finansiere en produksjon de ikke vet om de får rettighetene til å vise:

– Vi satser ikke flere titalls millioner på en serie som vi ikke vet om vi får sendt. Det er det aller viktigste for oss.

– De har og har alltid hatt muligheten til å vise programmer – så lenge de inngår avtaler og betaler for seg, sier Djønne.

Avtaler under press

Tradisjonelt har rettighetshaverne blitt kompensert når et program de har bidratt til, har blitt videresendt gjennom kabelselskapene.

Denne modellen har den siste tida vært under press. Blant annet har NRK ønsket å kjøpe rettighetene til å vise tv-programmer for all fremtid for en engangssum, mens forbundene har motsatt seg en slik ordning.

– Tv-selskapene forsøker å inngå avtaler med enkeltskuespillere om å kjøpe alle rettigheter for et engangsvederlag. Vi i forbundene foretrekker kollektive forhandlinger og tariffavtaler, sier Knut Alfsen.

Norwaco har avtaler med både Skuespillerforeningen og Produsentforeningen. Rettighetshaverorganisasjonen har forhandlet kollektivt med distributørene om vederlag, for at tv-programmer og filmer skal sendes gjennom kabelselskapene.

morten.smedsrud@klassekampen.no

Tirsdag 24. april 2018
Sakprosaforfatternes leder langer ut mot Tanums inntog i Coop-­butikkene. – Bokhandelkjedenes ensretting blir småtteri sammenliknet med dette, sier Tore Slaatta.
Mandag 23. april 2018
Tre av fire bøker som promoteres i Coop-butikkene kommer nå fra Tanums eget eierforlag, Cappelen Damm. Av de ti mest solgte bøkene er det bare to ­bøker fra konkurrerende forlag.
Lørdag 21. april 2018
Mens Oslo bruker milliarder på nye museer, opplever kunstnere at høye leiepriser og mangel på atelierer presser dem ut av hovedstaden.
Fredag 20. april 2018
I Danmark har universitetene vært selvstyrte siden 2003. Det har vært en katastrofe for den akademiske friheten, mener professor Heine Andersen.
Torsdag 19. april 2018
Valgkomiteen vil kaste hele det sittende styret i Mentor Medier. Klokt, mener tidligere Vårt Land-direktør Magne Lerø.
Onsdag 18. april 2018
Mentor Medier-sjef Per Magne Tveiten får kritikk fra flere i sitt eget styre for håndteringen av Vårt Land-konflikten. ­– Vi ble ikke godt nok informert om konflikten i konsernet, sier Jens Barland.
Tirsdag 17. april 2018
Når etablerte media blir stengde eller kjøpte av statslojale eigarar, er digitale reportarnettverk eit svar.
Mandag 16. april 2018
Svein Tindberg makter å gjøre fire unge menneskers personlige livshistorier til objektivt og gripende teater.
Mandag 16. april 2018
Jon Michelet er død etter lang sjukdom. Dei siste åra skreiv han livsverket sitt, «En sjøens helt».
Lørdag 14. april 2018
Krisa i Svenska Akademien når et nytt klimaks. Torsdag meddelte Sara Danius at hun trer av. Det samme gjør Katarina Frostenson.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk