Fredag 8. juli 2016
Initiativtaker: Susanne Kaluza, redaktør for Kvinneguiden, mener at det er viktig å blogge om trening og livsstil på en god måte. Foto: Erlend Aas, NTB Scanpix
Et stort medienettverk ber bloggere droppe info om kalorier, vekt, retusjerte bilder og treningsresultater:
Bloggere får nye regler
Undersak

Sunn Fornuft-plakaten:

1. Unngå å skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjemål, armmål og liknende tall.

2. Unngå å være for bastant når du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller en livsstil.

3. Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.

4. Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vær flink til å understreke hvem det er ment for, at ikke alle løper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger å endre noe.

5. Fokuser heller på treningsgleden fremfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar.

6. Når du skriver om mat, ta gjerne bilde av matlagingen, bordet eller hele retten, men vær bevisst om du poster bilder som viser størrelsen på din egen porsjon.

7. Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker.

8. Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i bikini er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger.

9. Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.

10. Hvis du blir kontaktet av lesere som forteller at de er syke eller har det vanskelig, send dem videre til fagpersoner.

Bidragsyter: Linnéa Myhre er en av dem som har bidratt med innspill til «Sunn Fornuft»-plakaten. Foto: Torstein Bøe, NTB Scanpix
Neste uke lanseres nye retningslinjer for bloggere som skriver om trening og kosthold. – Det må ikke bli en moralistisk liste, advarer blogg.no-sjef Kjetil ­Manheim.

medier

Førstkommende onsdag lanseres Sunn Fornuft-plakaten, som har som mål å bevisstgjøre bloggere om den påvirkningskraften de har på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer.

Bloggplattformen United Influencers og Kvinneguiden har samarbeidet med psykiater og ekspert på spiseforstyrrelser Finn Skårderud, Bonnier Media og Aller Media om å utforme plakaten.

Resultatet er blitt ti punkter, der bloggere blant annet oppfordres til verken å skrive hvor mye de trener, legge ut bilder som viser størrelsen på middagsporsjonen eller skrive om hvilken klesstørrelse de bruker.

Fakta

Blogging og kropp:

• Debatten om påvirkningskraften til livsstilsbloggere har rast etter at blogger Helle Bornstein frarådet lesere å spise banan.

• Norges Idrettshøyskole gikk nylig ut i Dagens Næringsliv for å å slutt på at personlige trenere opptrer som kostholdseksperter.

• Nå lanseres «Sunn Fornuft»-plakaten av Kvinneguiden.no, blogglatformen United Influencers, psykiater Finn Skårderud, Bonnier Media og Aller Media.

Ønsker færre tall

Susanne Kaluza er redaktør for Kvinneguiden i Egmont Publishing og initiativtaker til plakaten. Hun forteller at de har fått oppslutning fra over 50 bloggere.

– Mange ønsker å blogge om trening og livsstil, og mange ønsker å lese om det. Stadig flere jenter sliter med dårlig kroppsbilde, og da er det viktig å blogge om disse temaene på en god måte, sier hun.

En av bloggerne som har bidratt med innspill, er Linnéa Myhre, som tidligere har vært åpen om sine spiseforstyrrelser.

– Det bør være mindre fokus på tall når det kommer til hvor store mengder man spiser eller hvor lange distanser man løper, slik at bloggeren ikke framstår som en mal man skal følge. Det vet jeg kan være ødeleggende for meg selv og andre, sier hun.

Myhre mener plakaten er nødvendig.

– Kropp, mat og trening får bare mer og mer fokus, og ikke alle har den riktige kompetansen til å skrive om det. Selv om bloggeren tror det hun skriver er helt uskyldig, er det ikke hun som sitter på den andre siden og leser.

– Hele poenget

Kjetil Manheim, daglig leder for Norges største bloggplattform blogg.no, synes initiativet er godt, men han ser også problemer ved det.

– Vi kan ikke gå inn og pålegge bloggerne våre hva de skal skrive om eller på hvilken måte de skal skrive. Det er noe litt Kardemommebyloven-aktig over den. Jeg ser på det som en liste med gode råd, sier han.

Manheim bekrefter overfor Klassekampen at en stor del av bloggerne skriver inngående om nettopp mat, trening og livsstil. Da kan det bli vanskelig å følge for eksempel plakatens femte punkt: «Fokuser heller på treningsgleden framfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar.»

– Hele poenget med treningsblogger er ofte å skrive nettopp om struktur, repetisjoner og resultater av trening, sier han.

Redd for moralisering

Manheim mener det kan bli vanskelig å bedømme hvem som er innenfor retningslinjene og hvem som er utenfor.

– Skal Aller Media og Kvinneguiden og de andre bak dette pålegge redaksjonen å ikke retusjere kropp på bilder, ikke tillate bastante uttalelser om matvarer eller livsstil, ikke skrive om BMI eller kaloriinntak eller ikke skrive inngående om trening, spør han.

Manheim understreker at blogg.no har egne retningslinjer og fjerner jevnlig blogger som forherliger spiseforstyrrelser. Men bortsett fra det bør det meste være greit å skrive, mener han:

– Man må passe på at dette ikke blir en moralistisk liste med hensikt til å legge seg opp i hvordan folk skriver om trening, kosthold og livsstil. Det antar jeg heller ikke er intensjonen fra avsender.

Kaluza ser at det kan være utfordrende å skrive en treningsblogg uten å oppgi distanser eller repetisjoner, men mener det er viktig å påpeke hvem opplegget er ment for.

– Det er også forskjell på å poste et treningsopplegg, og å blogge hver eneste gang du selv trener og skrive hvor mye du veier, sier hun.

Mange sliter

Linnéa Myhre er uenig med Manheim i blogg.no i at plakaten lett kan bli moralistisk.

– En voksen mann ser kanskje ikke problemstillingen når han ikke føler presset på kroppen selv, og da er det lett å lukke øynene. Men det er faktisk mange som sliter med dette, og det er bedre å gjøre noe forebyggende enn å ikke gjøre noe, sier hun.

Camilla Aastorp Andersen, som står bak bloggen «Treningsfrue», har vært med på å utvikle plakaten. Hun blogger for «United Influencers» og prøver å få innleggene sine til å handle om treningsglede og ikke prestasjon.

– Samtidig blir det litt unaturlig for meg å ikke skrive hvor langt jeg løper eller hvor mange repetisjoner jeg tar. Det er jo kjempemotiverende å fortelle leserne mine om de ulike løpeturene mine. Mange er ofte veldig interessert i distanse, tid og puls, sier hun.

kultur@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 8. juli 2016 kl. 12.01
Mandag 25. september 2017
Heller ikke Verdensteatret og Jo Strømgren har fått forlenget sine søknader om basisfinansiering. De to anerkjente kompaniene har mottatt basisfinansiering for frie scenekunstgrupper siden ordningen ble opprettet i 2007. Som hovedregel gis det ikke...
Lørdag 23. september 2017
Opposisjonen på Stortinget er urolige for at et nytt EU-direktiv vil få store konsekvenser for rettighetene i norsk musikk­bransje. I går ble det likevel banket gjennom i Brussel.
Fredag 22. september 2017
På fem år er Bladcentralens salgsinntekter nesten blitt halvert. Nå tilbys alle ansatte sluttpakke.
Torsdag 21. september 2017
Fra nyttår inntar bokhandelen Tanum dagligvarehyllene til Coop. Forfatterforeningen frykter det vil gi danske tilstander på bokmarkedet.
Onsdag 20. september 2017
I dag mister 1,8 millioner nordmenn NRKs kanaler i FM-radioene sine. Kritikerne og optimistene er uenige i det meste om slukkingen av FM-­båndet, men enes om at det er bilistene som påvirkes mest.
Tirsdag 19. september 2017
Per Kleivas bilder vil leve videre etter at kunstneren døde i helga, fastslår kunsthistorikere. – Han var et av sin tids viktigste tidsvitner, med poetisk og poengtert slagkraft, sier Øivind Storm Bjerke.
Mandag 18. september 2017
Seks av ti norske annonsører har større tillit til annonsekvaliteten i norske medier enn i utenlandske. Et fåtall ser Google og Facebooks enorme vekst i det digitale annonsemarkedet som en fordel.
Lørdag 16. september 2017
Facebook og Google får stadig mer kontroll over nasjonale mediers forretningsmodell, ifølge dansk rapport. Torry Pedersen i Schibsted mener norske medie­hus må samarbeide tettere.
Fredag 15. september 2017
«Begynnelser» startar med slutten og arbeider seg bakover i tid. I sin nye roman granskar Carl Frode Tiller kva for val som avgjer kor vi endar opp i livet.
Torsdag 14. september 2017
En ny rapport slår fast at ti globale teknologi- og mediegiganter er i ferd med å få full kontroll over dansk mediebransje. Det haster å gjøre noe i Norge også, mener medietopper.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk