Torsdag 2. juni 2016
Mange venner: Erna Solberg viste fram sin egen Facebook-profil og gratulerte Facebook med åpningen av avdelingskontor i Oslo. Samtidig jobber regjeringen for å skattlegge Facebook og andre internasjonale medieselskaper. Foto: Terje Pedersen, NTB scanpix
• Erna Solberg gratulerte Facebook med nytt kontor i Norge • Selskapet slipper unna skatt
Skattejakt på Facebook
Følger pengene: Skattedirektør Hans Christian Holte mener det bør være den reelle verdiskapingen i Norge som skal avgjøre hvor mye Facebook og andre IT-giganter skal betale i skatt. Foto: Terje Pedersen, NTB scanpix
Sigrid Klæboe
Statsminister Erna Solberg kastet glans over åpningen av Facebooks nye kontor i Norge. Samtidig jobber norske myndigheter for å stanse selskapets skatteflukt til Irland.

Medier

«Verden er blitt mye mindre takket være Facebook. Velkommen med kontor også i Norge», gratulerte statsminister Erna Solberg under markeringen på utestedet Mesh i Oslo tirsdag.

Mange av de frammøtte var representanter for mediebyråer og andre reklamekjøpere som bruker store beløp på Facebooks norske plattform. Men inntektene blir ikke bokført i det norske datterselskapet, men går direkte til Facebooks europeiske hovedkontor i Irland.

Med en selskapsskatt på bare 12,5 prosent har Irland virket som en magnet på internasjonale mediegiganter som Facebook og Google.

Men samtidig som landets statsminister roste Facebook fra scenen, jobber norske skattemyndigheter for å tette igjen skattehullene.

– Beskatning av slike selskaper er svært utfordrende. Men verktøykassa blir stadig bedre, og tiltakene som kommer fra blant annet OECD gjør at vi kan jobbe mer effektivt, sier direktør Hans Christian Holte i Skattedirektoratet.

Fakta

Slipper unna skatt:

• Internasjonale nettgiganter som Facebook og Google omsetter for nærmere fire milliarder i reklame, men slipper unna selskapsskatt.

• Tirsdag åpnet Facebook kontor i Norge, som skal bistå kunder med kjøp av reklame på Facebooks norske plattform.

• Facebooks inntekter blir kanalisert til Irland, hvor selskapet har sitt europeiske hovedkontor og betaler skatt.

Følger verdiskapningen

Facebook Norge ble formelt registrert ved Brønnøysundregistrene i desember i fjor. Ifølge bransjenettstedet Medier 24 vil kontoret bli bemannet med rådgivere og konsulenter som skal bistå Facebooks norske kunder.

– Med base i Oslo vil vi kunne fokusere enda bedre på å jobbe med merkevarer, bedrifter og kreative byråer, sa Facebook Norges stedlige representant Rune Paulseth til Medier 24 i januar.

Med 2,8 millioner norske brukere daglig er Facebook blitt den foretrukne reklamekanalen for mange bedrifter. Ved hjelp av avanserte algoritmer kan Facebook målstyre annonsene etter brukernes interesser, alder og bosted. For de tradisjonelle norske mediehusene har derimot konkurransen fra Facebook og andre internasjonale nettselskaper som Google, Youtube og Instagram blitt et alvorlig problem. I år er det ventet at disse selskapene vil omsette for 4 milliarder kroner i reklame i Norge, men de betaler bare småbeløp i skatt.

Skattedirektør Hans Christian Holte mener det er vanskelig å skattlegge disse selskapene så lenge de ikke oppgir hvor mye av deres totale omsetning som kommer fra det norske markedet. Men det kan det bli slutt på.

– Det er viktig at beskatningen følger den reelle verdiskapningen. Derfor bør vi gå mer bort fra å vektlegge formalitetene ved strukturer og prosesser, slik at fortjenesten tilordnes selskapene i de landene der verdiskapingen reelt sett skjer, sier Holte.

Avtaler på plass

I eksempelet med Facebook kan det bety at norske skattemyndigheter gis tilgang til regnskapstall fra hovedkontoret i Irland som viser selskapets kundeomsetning i Norge. Dette er informasjon som selskapet i dag ikke oppgir, men som snart kan bli lovpålagt.

Blant annet har OECD og G20-landene nylig framforhandlet en avtale om såkalt land-til-land-rapportering for internasjonale selskaper. I EU foreslår medlemslandene at rapportene for selskaper i sine medlemsland skal være offentlige og ikke bare tilgjengelig for skattemyndigheter.

I Norge venter Skattedirektoratet på at disse internasjonale avtalene blir forankret i den norske skattelovgivningen. Når dette kommer på plass, kan det bli vanskeligere for selskaper som Facebook å slippe unna beskatning. Andre land har for lengst trappet opp kampen om skattekronene. For fem år siden mottok Google et krav om tilbakebetaling fra skattemyndighetene i Frankrike på 1,6 milliarder euro.

Og i forrige uke ble Googles kontor i Paris ransaket av over hundre funksjonærer og it-eksperter på jakt etter dokumentasjon om selskapet er skattepliktig til Frankrike.

– For å skattlegge disse selskapene er det vesentlig at vi kjenner til bakgrunnen og motivene for transaksjoner som gjøres på tvers av landegrensene i en konsernstruktur, slik at vi kan finne ut om de er skattemessig motivert, forklarer skattedirektør Holte.

Kan ta ti år

Fra Stortinget kommer det også krav at de globale medieaktørene må beskattes hardere. Arbeiderpartiet har bedt regjeringen om en utredning og foreslår at pengene fra Facebook og Google skal gå til å styrke pressestøtten.

Etter at den formelle åpningen av Facebook-kontoret var overstått, ga også Erna Solberg uttrykk for at de internasjonale mediegigantene må bidra til velferdsgodene på lik linje med andre virksomheter i Norge. Kulturminister Linda Hofstad Helleland har også varslet at Facebook og Googles skatteflukt skal løftes opp på agendaen når Norge overtar formannskapet i Nordisk Ministerråd til neste år.

Daglig leder Sigrid Klæboe i Tax Justice Network mener norske myndigheter ikke trenger å vente på internasjonale avtaler for å forfølge disse selskapene.

– Det er positivt at skattemyndighetene nå skal få tilgang til nøkkelinformasjon fra selskaper som opererer internasjonalt, sier Klæboe. Organisasjonen Tax Justice Network kjemper for global skatterettferd.

Hun mener det er grunn til optimisme.

– Det tok ti år før dette ble anerkjent som et problem, og jeg tror vi må vente i ti år til før vi får virkemidler på plass som gjør at vi kan skattlegge disse selskapene på en effektiv måte, sier daglig leder Sigrid Klæboe.

jonas.braekke@klassekampen.no

Lørdag 16. juni 2018
Jakob Weidemann lot seg tydelig begeistre av modernismens helter. I en ny utstilling følger vi hans reise fra prøvende aktmaler til abstraksjonens pioner.
Fredag 15. juni 2018
Skal Høyesteretts avgjørelser være gratis tilgjengelig på nett? Det er kjernen i en konflikt mellom Lovdata og ytringsfrihetsaktivister.
Torsdag 14. juni 2018
Frustrasjonen over de store forlagenes markedsmakt vokser. Arve Juritzen og flere andre mindre forleggere opplever at det ikke er likebehandling.
Onsdag 13. juni 2018
Nesten halvparten av barne- og ungdomsbøkene som løftes fram som nye og populære på Ark.no, kommer fra eierforlaget Gyldendal.
Tirsdag 12. juni 2018
Ark bruker nettbokhandelen sin til å profilere feelgood-satsingen Lesetid fra eierforlaget Gyldendal. Nok et tegn på at bokhandlene flytter grensene for skikk og bruk, mener bransjefolk.
Mandag 11. juni 2018
Tv-seriene får lengre og lengre episoder. Det risikerer å spenne bein for serienes suksess.
Lørdag 9. juni 2018
Folk er villige til å betale 125 kroner for å se ferske filmer på nett, viser Nettkinos første tester. Men de store kinokjedene nekter å bli med.
Fredag 8. juni 2018
Sendingene til Radio Latin-Amerika blir forstyrret av kanaler fra Sverige. Men staten vil ikke gjøre noe med det.
Torsdag 7. juni 2018
Forskere, forfattere og teatervitere fra Norge og utland mobiliserer for å redde Ibsensenteret fra kraftige kutt i bevilgningene.
Onsdag 6. juni 2018
Tilfeldigheter utvider horisonten vår. Med sosiale medier blir det færre slike uventede møter, frykter årets vinner av Holbergprisen, Cass Sunstein.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk