Fredag 26. februar 2016
VIL HA MER SAMARBEID: Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted, foreslår at alle norske medier skal publisere på samme plattform. Det byr på flere problemer, påpeker medieforskere. Foto: Tom Henning Bratlie
Medieforskere tror det blir vanskelig å etablere en felles publiseringsplattform som alternativ til Facebook:
Avissamarbeid får kritikk
Undersak

Heier på nye løsninger

– Vi trenger dyktige medieledere som forsøker å finne løsninger på de utfordringene mediebransjen nå står overfor, sier Thomas Spence, leder i Norsk Journalistlag (NJ).

Han ønsker utspillene fra mediekonsernet Schibsted om mer samarbeid i norsk mediebransje velkommen.

– Det er svært viktig at det utvikles brukerløsninger som gjør at norsk publikum fortsatt vil velge norske medier for å hente informasjon, sier han.

– Vil ikke en felles publiseringsplattform for norske medier også kunne true mediemangfoldet?

– Jeg opplever at toppsjefene i Schibsted forsøker å peke ut en vei vi kan gå. Det er bra at man nå vil utvikle nye brukersystemer, men det er viktig at man ikke utvisker grensene og konkurransen mellom uavhengige medier.

Klassekampen har tidligere skrevet om at Mediebedriftenes Landsforening (MBL) utreder muligheten for en felles innloggingstjeneste på nett for norsk mediebransje. Randi Øgrey, leder i MBL, forteller at det ikke foreligger planer om å utrede en felles publiseringsplattform.

– Akkurat nå er vi opptatt av å utrede en innloggingstjeneste for brukerbetaling på nett. Samtidig er det ingen tvil om at norske medieaktører hele tida må se på hva det er mulig å samarbeide om, sier Øgrey.

Anders Fagerjord
Ideen om en felles publiseringsplattform for norske medier blir møtt med skepsis. – Kan ramme mediemangfoldet, mener medieforsker.

medier

– Jeg tror det vil bli vanskelig å opprette en felles publiseringsportal for norske medier, sier medieforsker Anders Fagerjord.

Facebook og Google har gitt norske mediehus kraftig konkurranse de siste årene. De amerikanske nettselskapene har tatt en stadig større andel av annonsekronene som tidligere tilfalt norske aviser.

Tidligere denne måneden skrev Klassekampen om at de norske mediekonsernene Schibsted og Amedia var åpne for et teknologisk samarbeid for å møte den internasjonale konkurransen.

Denne uka har også toppledelsen i Schibsted manet til samarbeid med andre norske mediehus.

Fakta

Front mot Facebook:

• Internasjonale medie­selskaper som Facebook og Google utgjør en økende trussel mot økonomien til norske mediehus.

• Klassekampen har tidligere skrevet om hvordan medie­konsernene Schibsted og Amedia åpner for et teknologisk samarbeid for å møte konkurransen fra Facebook og ­Google.

• Denne uka har Schibsted foreslått at det opprettes en felles publiseringsplattform for norske medier.

– Vanskelig

I går sa Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted, til Dagens Næringsliv at han ønsker å etablere et norsk alternativ til Facebook. Ryssdal tar til orde for at alle norske medier skal publisere på samme plattform.

Det er en ingen god idé, mener Fagerjord.

– En felles plattform for norske medier vil ikke kunne konkurrere med Facebook. Folk er på Facebook for å holde seg orientert om hva venner og bekjente holder på med. De er ikke der primært for å oppdatere seg på nyheter, sier han.

Fagerjord mener også det vil bli vanskelig å administrere en slik medieplattform.

– Hvem skal bestemme hvilke saker som skal ha høyest prioritet? Det vil nok bli mye krangling mellom de ulike mediehusene om hvordan denne plattformen skal redigeres, sier han.

Et utstrakt samarbeid mellom norske aviser vil også kunne ramme mediemangfoldet, påpeker Fagerjord.

– Det er en utvikling vi ser allerede, sier han og viser til at Schibsted-avisene Bergens Tidende og Aftenposten har utviklet et tettere samarbeid de siste årene.

– Jeg abonnerer på begge avisene, og de har blitt mye likere hverandre de siste årene. Nå leser jeg ofte de samme artiklene i begge avisene, sier han.

– Er det ikke riktig av store mediehus som Schibsted å ta grep for å demme opp for konkurransen fra Google og Facebook?

– Det er ikke bare de amerikanske nettgigantene som har spist opp annonsemarkedet for norske medier. Problemet er at et selskap som Schibsted ikke lenger bruker annonsekronene til å finansiere journalistikk, sier Fagerjord og viser til at rubrikkselskapet Finn.no er skilt ut som et eget selskap.

– I nesten et helt århundre ble norske aviser finansiert gjennom abonnementsinntekter og rubrikkannonser. Etter at Schibsted etablerte et skille mellom Finn.no og mediekonsernets aviser, kan ikke lenger annonseinntektene fra Finn.no brukes til å finansiere avisproduksjonen, sier Fagerjord.

Mangfold kan svekkes

Også Jens Barland, medieforsker ved NTNU, frykter at en felles norsk publiseringsplattform kan true mediemangfoldet.

– Dersom man lager en plattform med enhetlig redigering, vil man samtidig få en redaktørfunksjon. Det vil også kunne svekke mangfoldet. Men det kommer an på hva slags modell man velger, og slik jeg forstår Rolv Erik Ryssdal, er dette foreløpig bare på skisseplanet, sier han.

Samtidig er han positiv til at Schibsted tar initiativ til å utvikle nye digitale modeller.

– Det er ingen grunn til å avfeie forslagene. Selv om Facebook og Google er enormt sterke aktører, dukker det opp stadig nye tjenester som klarer å etablere seg, sier Barland.

Medieprofessor Eli Skogerbø tviler på at norske mediehus kan konkurrere på hjemmebanen til Facebook.

– Det er ikke utenkelig at norske aviser kan etablere en felles publiseringsplattform, men jeg tror ikke det er nok til å demme opp for svikten i annonseinntektene. Her vil nok Facebook fortsette å ta markedsandeler.

Skogerbø påpeker at de ulike utspillene fra Schibsted denne uka også kan tolkes som at selskapet ser inntektsmuligheter i samarbeid med andre aviser.

– Konsernet har jo klart nettopp det gjennom å øke stoffutvekslingen mellom sine egne regionsaviser, sier hun.

dageivindl@klassekampen.no

Lørdag 18. november 2017
Ansatte i akademia får ingen spørsmål om seksuell trakassering i arbeids­miljøundersøkelse. Det kan bidra til at slike saker går under radaren, frykter fagforeningsleder Ellen Dalen.
Fredag 17. november 2017
For ett år siden varslet en rapport at flere ansatte skal ha sluttet ved Det juridiske fakultet i Oslo som følge av seksuell trakassering. Dekanen vil heller «se framover» enn å granske saken.
Torsdag 16. november 2017
Midlertidig ansatte er mer utsatt for seksuell trakassering enn faste, viser rapport. I NRK opplever klubbleder Richard Aune at det spesielt er vikarene som vegrer seg for å melde fra.
Onsdag 15. november 2017
«Smålig.» «Kulturfiendtlig.» Det er noen av reaksjonene på at kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) ikke vil dele ut et eneste stats­stipend i år.
Tirsdag 14. november 2017
I september i år hadde ikke VG og Dagbladet en eneste kunstanmeldelse på trykk. – Det svekker refleksjonen rundt kunst, advarer Hilde Tørdal i Norske Billedkunstnere.
Mandag 13. november 2017
EUs personvern­lov er godt nytt for den enkeltes personvern, sier Attac-leder Petter S. Titland. Men han frykter at Tisa-avtalen kan komme i veien for loven.
Lørdag 11. november 2017
Antallet anmeldelser i norske aviser er mer enn halvert på ti år. – Et demokratisk problem, mener lederen av Kritikerlaget.
Fredag 10. november 2017
I en ny søknad foreslår arkitektfirmaet Snøhetta en rekke endringer for å få det omdiskuterte prosjektet «A House to Die In» godkjent. Byantikvaren i Oslo er positiv til endringene.
Torsdag 9. november 2017
EUs nye regelverk for personvern vil gi Datatilsynet tilgang til intern informasjon i redaksjonene. Det kan føre til at kilder blåses, varsler presseorganisasjonene.
Onsdag 8. november 2017
Videooverføring av teater er ikke nevnt med ett ord i regjeringens kultur­budsjett. – Vi er dramatisk akterutseilt, sier Riksteatrets sjef Tom Remlov.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk