Fredag 26. februar 2016
VIL HA MER SAMARBEID: Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted, foreslår at alle norske medier skal publisere på samme plattform. Det byr på flere problemer, påpeker medieforskere. Foto: Tom Henning Bratlie
Medieforskere tror det blir vanskelig å etablere en felles publiseringsplattform som alternativ til Facebook:
Avissamarbeid får kritikk
Undersak

Heier på nye løsninger

– Vi trenger dyktige medieledere som forsøker å finne løsninger på de utfordringene mediebransjen nå står overfor, sier Thomas Spence, leder i Norsk Journalistlag (NJ).

Han ønsker utspillene fra mediekonsernet Schibsted om mer samarbeid i norsk mediebransje velkommen.

– Det er svært viktig at det utvikles brukerløsninger som gjør at norsk publikum fortsatt vil velge norske medier for å hente informasjon, sier han.

– Vil ikke en felles publiseringsplattform for norske medier også kunne true mediemangfoldet?

– Jeg opplever at toppsjefene i Schibsted forsøker å peke ut en vei vi kan gå. Det er bra at man nå vil utvikle nye brukersystemer, men det er viktig at man ikke utvisker grensene og konkurransen mellom uavhengige medier.

Klassekampen har tidligere skrevet om at Mediebedriftenes Landsforening (MBL) utreder muligheten for en felles innloggingstjeneste på nett for norsk mediebransje. Randi Øgrey, leder i MBL, forteller at det ikke foreligger planer om å utrede en felles publiseringsplattform.

– Akkurat nå er vi opptatt av å utrede en innloggingstjeneste for brukerbetaling på nett. Samtidig er det ingen tvil om at norske medieaktører hele tida må se på hva det er mulig å samarbeide om, sier Øgrey.

Anders Fagerjord
Ideen om en felles publiseringsplattform for norske medier blir møtt med skepsis. – Kan ramme mediemangfoldet, mener medieforsker.

medier

– Jeg tror det vil bli vanskelig å opprette en felles publiseringsportal for norske medier, sier medieforsker Anders Fagerjord.

Facebook og Google har gitt norske mediehus kraftig konkurranse de siste årene. De amerikanske nettselskapene har tatt en stadig større andel av annonsekronene som tidligere tilfalt norske aviser.

Tidligere denne måneden skrev Klassekampen om at de norske mediekonsernene Schibsted og Amedia var åpne for et teknologisk samarbeid for å møte den internasjonale konkurransen.

Denne uka har også toppledelsen i Schibsted manet til samarbeid med andre norske mediehus.

Fakta

Front mot Facebook:

• Internasjonale medie­selskaper som Facebook og Google utgjør en økende trussel mot økonomien til norske mediehus.

• Klassekampen har tidligere skrevet om hvordan medie­konsernene Schibsted og Amedia åpner for et teknologisk samarbeid for å møte konkurransen fra Facebook og ­Google.

• Denne uka har Schibsted foreslått at det opprettes en felles publiseringsplattform for norske medier.

– Vanskelig

I går sa Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted, til Dagens Næringsliv at han ønsker å etablere et norsk alternativ til Facebook. Ryssdal tar til orde for at alle norske medier skal publisere på samme plattform.

Det er en ingen god idé, mener Fagerjord.

– En felles plattform for norske medier vil ikke kunne konkurrere med Facebook. Folk er på Facebook for å holde seg orientert om hva venner og bekjente holder på med. De er ikke der primært for å oppdatere seg på nyheter, sier han.

Fagerjord mener også det vil bli vanskelig å administrere en slik medieplattform.

– Hvem skal bestemme hvilke saker som skal ha høyest prioritet? Det vil nok bli mye krangling mellom de ulike mediehusene om hvordan denne plattformen skal redigeres, sier han.

Et utstrakt samarbeid mellom norske aviser vil også kunne ramme mediemangfoldet, påpeker Fagerjord.

– Det er en utvikling vi ser allerede, sier han og viser til at Schibsted-avisene Bergens Tidende og Aftenposten har utviklet et tettere samarbeid de siste årene.

– Jeg abonnerer på begge avisene, og de har blitt mye likere hverandre de siste årene. Nå leser jeg ofte de samme artiklene i begge avisene, sier han.

– Er det ikke riktig av store mediehus som Schibsted å ta grep for å demme opp for konkurransen fra Google og Facebook?

– Det er ikke bare de amerikanske nettgigantene som har spist opp annonsemarkedet for norske medier. Problemet er at et selskap som Schibsted ikke lenger bruker annonsekronene til å finansiere journalistikk, sier Fagerjord og viser til at rubrikkselskapet Finn.no er skilt ut som et eget selskap.

– I nesten et helt århundre ble norske aviser finansiert gjennom abonnementsinntekter og rubrikkannonser. Etter at Schibsted etablerte et skille mellom Finn.no og mediekonsernets aviser, kan ikke lenger annonseinntektene fra Finn.no brukes til å finansiere avisproduksjonen, sier Fagerjord.

Mangfold kan svekkes

Også Jens Barland, medieforsker ved NTNU, frykter at en felles norsk publiseringsplattform kan true mediemangfoldet.

– Dersom man lager en plattform med enhetlig redigering, vil man samtidig få en redaktørfunksjon. Det vil også kunne svekke mangfoldet. Men det kommer an på hva slags modell man velger, og slik jeg forstår Rolv Erik Ryssdal, er dette foreløpig bare på skisseplanet, sier han.

Samtidig er han positiv til at Schibsted tar initiativ til å utvikle nye digitale modeller.

– Det er ingen grunn til å avfeie forslagene. Selv om Facebook og Google er enormt sterke aktører, dukker det opp stadig nye tjenester som klarer å etablere seg, sier Barland.

Medieprofessor Eli Skogerbø tviler på at norske mediehus kan konkurrere på hjemmebanen til Facebook.

– Det er ikke utenkelig at norske aviser kan etablere en felles publiseringsplattform, men jeg tror ikke det er nok til å demme opp for svikten i annonseinntektene. Her vil nok Facebook fortsette å ta markedsandeler.

Skogerbø påpeker at de ulike utspillene fra Schibsted denne uka også kan tolkes som at selskapet ser inntektsmuligheter i samarbeid med andre aviser.

– Konsernet har jo klart nettopp det gjennom å øke stoffutvekslingen mellom sine egne regionsaviser, sier hun.

dageivindl@klassekampen.no

Mandag 25. september 2017
Teaterkompaniet Vinge/Müller mister sin basisfinansiering fordi de ikke spiller nok forestillinger i Norge. – Skandaløst, sier dekan ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Lørdag 23. september 2017
Opposisjonen på Stortinget er urolige for at et nytt EU-direktiv vil få store konsekvenser for rettighetene i norsk musikk­bransje. I går ble det likevel banket gjennom i Brussel.
Fredag 22. september 2017
På fem år er Bladcentralens salgsinntekter nesten blitt halvert. Nå tilbys alle ansatte sluttpakke.
Torsdag 21. september 2017
Fra nyttår inntar bokhandelen Tanum dagligvarehyllene til Coop. Forfatterforeningen frykter det vil gi danske tilstander på bokmarkedet.
Onsdag 20. september 2017
I dag mister 1,8 millioner nordmenn NRKs kanaler i FM-radioene sine. Kritikerne og optimistene er uenige i det meste om slukkingen av FM-­båndet, men enes om at det er bilistene som påvirkes mest.
Tirsdag 19. september 2017
Per Kleivas bilder vil leve videre etter at kunstneren døde i helga, fastslår kunsthistorikere. – Han var et av sin tids viktigste tidsvitner, med poetisk og poengtert slagkraft, sier Øivind Storm Bjerke.
Mandag 18. september 2017
Seks av ti norske annonsører har større tillit til annonsekvaliteten i norske medier enn i utenlandske. Et fåtall ser Google og Facebooks enorme vekst i det digitale annonsemarkedet som en fordel.
Lørdag 16. september 2017
Facebook og Google får stadig mer kontroll over nasjonale mediers forretningsmodell, ifølge dansk rapport. Torry Pedersen i Schibsted mener norske medie­hus må samarbeide tettere.
Fredag 15. september 2017
«Begynnelser» startar med slutten og arbeider seg bakover i tid. I sin nye roman granskar Carl Frode Tiller kva for val som avgjer kor vi endar opp i livet.
Torsdag 14. september 2017
En ny rapport slår fast at ti globale teknologi- og mediegiganter er i ferd med å få full kontroll over dansk mediebransje. Det haster å gjøre noe i Norge også, mener medietopper.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk