- Klassekampen publiserte i går 2270 «veiledende læringsmål for undervisningen» i Oslo-skolen, utformet av Utdanningsetaten. Det gir et skremmende bilde av et kontroll- og mistillitsregime som savner sidestykke i norsk historie. «Jeg får religiøse assosiasjoner. Det er en inderlighet, rettroenhet og nidkjærhet i målstyringen som gir åndenød», skriver en lærer på Facebook-sida «Livet bak fasaden i Oslo-skolen». En annen forteller at de har fått beskjed om å bruke samtlige veiledende mål i lokale planer, mens en tredje mener den detaljerte målstyringen er mistillit satt i system og bidrar til at folk slutter å tenke selv. «Målstyring kan være fornuftig, men da i en form der en ledelse setter overordnede mål, og så skal det være opp til praktikerne å finne ut hvordan målene skal nås.» De peker også på at matematikk lider spesielt under dette regimet, fordi faget har stor variasjon i forståelse. Har man ikke byggesteinene inne tidlig i skolen, kan løpet være kjørt for mange.
Nidkjærhet
Leder