Mandag 8. februar 2016
Bransjevelter: Kan kjøpes på Tiger, både på nett og i sjappa - samt på bladets slippfest, 4. mars, på Pokalen i Oslo.
Med blikket på undergrunnen
Bransjevelter på gang: Nytt musikkmagasin, med tiltrengt stoff om rammevilkårene for aktørene på siden av det etablerte.

Kommentar

På en adresse i Hammersborggata – mellom Rockefeller og Youngstorget, og altså skvist inn mellom Oslos klubb- og rockeetablissement – befinner en hel undergrunn seg. Kjent som platesjappa Tiger, som også huser labelen Fysisk Format pluss distribusjonsleddet Diger Distro. Sjefen for det hele er musiker og entusiast Kristian Kallevik. «Å fokusere på råbra undergrunnsmusikk uavhengig av sjanger og tilpasningsdyktighet», var svaret da vi for et par år siden intervjuet ham om virket.

Denne uka gjør de undergrunnen enda litt større, ved å lansere musikktidsskriftet Bransjevelter. Som det står på Tigers facebookside: «Vi føler at det har mangla noe. En presentasjon av noe slag. Skrevne ord for å sette musikken i kontekst.» Onsdag skal hullet tettes; med slippfest for Bransjevelter, oppkalt etter samleplatene Tiger/Fysisk Format jevnlig slipper.

Med stadig færre musikktidsskrifter rundt oss og en musikkpresse som virker å være på en kontinuerlig slankekur (for eksempel: hvor har VGs Musikk-Ekstra tatt veien de siste ukene?), jubler vi høyt når det er snakk om nyetablering.

Skal man gi musikken sin fortjente plass i offentligheten, må musikken ha en plass i de store fellessamtalene. At Bransjevelter springer ut av Tiger/Fysisk Format, og dermed har blikket rettet mot undergrunnen og det alternative, er i seg selv en kvalitet. Dette er uttrykk som ikke akkurat er overdekket i dagens krympede musikkspalter.

Hva er det så vi presenteres for på de knappe 90 sidene? Først og fremst en rekke aktører i norsk undergrunn, gjennom informative Q&As med bidragsyterne på den nye Bransjevelter-samleplaten, lengre intervjuer med andre band og presentasjon av Oslo-undergrunnskonsertserien Svart Samtid og indiedistributøren Byllepest Distro. De sistnevnte reportasjene er nok magasinets mest vellykkede. Verdt å nevne er også intervjuene med etablerte alternativstorheter som amerikanske Calvin Johnson, norske Årabrot, Eve Libertine fra de britiske anarkopunkerne i Crass og svenske Inge Johansson, bassist i amerikanske Against Me!

Magasinets fortrinn er likevel beretningene om det som skjer i Norge, da snakker vi tiltrengt informasjon om rammevilkårene for aktørene på siden av det etablerte. Skulle man ønske seg mer, må det være at skribentene tar seg tid til å gå inn i det som tross alt er viktigst: musikken.

Om redaktør Erik Johan Egenes til neste nummer (ute i juni) setter av plass til kunnskapsrike beskrivelser og analyser av musikken til alle musikerne og bransjefolka vi møter, kan det bli enda mer interessant, om ikke en real bransjevelter.

olavo@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 10. februar 2016 kl. 13.16
Mandag 11. juni 2018
AlbumFatoumata Diawara«Fenfo»Montuno/Wagram MusicHHHHHJDet har gått hele syv år fra maliske, nå Paris-bosatte Fatoumata Diawara...
Mandag 4. juni 2018
Utrolige opplevelser under de utrolige Festspillene i Bergen, som kunne tjent på færre forestillinger som kolliderer.
Mandag 28. mai 2018
ThundercatArtist og «superbassist», spiller på Verftet i Bergen onsdagStephen «Thundercat» Bruner blir aldri lei av å spille.IntervjuDu har en av musikkverdenens...
Mandag 14. mai 2018
Norsk musikkeksport er mer enn EDM. Det er er jo også ECM. Den tyske kvalitetsetiketten gir nå ut albumet til en ny supertrio med smått uortodoks besetning: lyriker, pianist og vokalist.
Mandag 14. mai 2018
Dirigent Grete Pedersen og Solistkoret når stadig nye høyder, både med tidligmusikken og samtidsmusikken, og er «veldig lite opptatt av båser».
Mandag 7. mai 2018
Det er annerledes enn på plate, men en samtale med Susanne Sundfør minner likevel om musikken. Ganske intenst, og med noen uforutsigbare, tidvis krappe svinger.
Mandag 23. april 2018
Ulikt forgjengeren, er world music 2.0 et nedenfra og opp-fenomen gjort mulig av ny teknologi. Uten at begrepet blir mer nøytralt av den grunn.
Mandag 16. april 2018
Det er lett å heie på Cardi B, de stemme­løses rå stemme, men likevel blir ikke Nosizwe kvitt bismaken – hvem vil hun at Cardi B skal være?
Mandag 9. april 2018
Sverre Knudsen minnes bestevennen og bandkollegaen i blant annet The Aller Værste!, Lasse Myrvold.
Mandag 26. mars 2018
Jenny Wilson gjør noe vondt til noe vakkert og lar poesi være poesi. «Dette er nærmere en rapportering av hva jeg selv har opplevd», sier hun.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk