Onsdag 23. desember 2015
Mindre: Elevene til norsklærer Therese Thyness Fagerhaug leser færre klassikere enn før. Professor Ole Karlsen mener dagens norskstudenter mangler erfaring med litteratur.
Dagens norskstudenter har bare overflatisk kunnskap om litteratur, hevder litteraturprofessor:
Ser tegn til forfall
Ole Karlsen
En undersøkelse av norskstudentenes eksamensbesvarelser vitner om svekket kunnskap om litteratur. – Ting har endret seg, sier norsklærer Therese Thyness Fagerhaug.

Framtidas norsklærere sitter nå på skolebenken. De er studenter ved høyskoler og universiteter med håp om seinere å få en fast jobb i norsk skolevesen. De utgjør også en generasjon som har fullført både grunnskole og videregående uten at det er blitt stilt konkrete krav til hvilke forfattere de skal lese.

Klassekampen har i det siste skrevet flere saker om hvordan de litterære klassikerne som har blitt skviset ut av skolens læreplaner.

Betyr det at de ferske norskstudentene mangler kunnskap om kjente forfattere som Knut Hamsun og Cora Sandel?

Det mener Ole Karlsen, professor i nordisk litteraturvitenskap ved Høgskolen i Hedmark.

Sammen med forskerkollegaene Atle Skaftun og Eva Marie Syversen har Karlsen reflektert nøyere over fjorårets eksamensbesvarelser i nordisk litteratur, blant annet ved Universitetet i Stavanger og Høgskolen i Hedmark.

Her er noen av funnene:

Det er påfallende mange unøyaktigheter og faktafeil i besvarelsene.

Forståelsen av hvordan litterære virkemidler brukes, er nesten fraværende.

• Studentene mangler kunnskap om litteraturhistorie og historiske referanser.

– Vi snakker om en ny generasjon norskstudenter som mangler erfaring i å lese litteratur, slår Ole Karlsen fast.

Fakta

Kulturen som ­forsvant:

• Klassekampen ser nærmere på utviskingen av litteratur i skolen.

• Dagens læreplaner stiller ingen krav til hvilke bøker elevene skal lese.

• Norsklærer Thom Jambak har tidligere uttalt at han frykter for fagets framtid.

• Litteraturprofessor Ole Karlsen mener dagens norskstudenter bare har overflatisk kunnskap om litteratur.

Lærer Therese Thyness Fagerhaug underviser elever i norsk på Lambertseter videregående skole og forteller at de klassiske forfatterne står lavere i kurs enn før.

– Jeg har inntrykk av at elevene leser mindre klassisk litteratur enn før. De leser fortsatt mange bøker, men ikke så mye av forfattere som Olav Duun og Sigrid Undset, sier Fagerhaug.

Kunnskapsfall?

Professor Ole Karlsen ser en klar sammenheng mellom læreplaner uten klare litterære anbefalinger og det han omtaler som et kunnskapsfall blant studentene.

– Dette henger sammen med hva slags type tekster man har blitt eksponert for gjennom utdanningsløpet, sier han og viser til undersøkelsen han nylig har gjort.

Karlsen mener funnene gir grunn til bekymring, og han frykter litterært forfall i norskfaget.

– Studentenes tekster avslører at de bare har en svært overflatisk kunnskap om de litterære emnene de skriver om. Jeg mener vi nå ser resultatet av en elevgenerasjon som har kunnet bytte ut litterære klassikere på videregående skole med krimlitteratur, sier Karlsen, som sammen med sine kollegaer nylig har publisert resultatene av undersøkelsen i siste utgave av tidsskriftet Norsklæraren.

Norsklærer Thom Jambak har tidligere uttalt til Klassekampen at de litterære klassikerne må inn på læreplanen igjen.

– En utradering

Nå får han støtte fra Ole Karlsen som mener reformene i skoleverket, blant annet Kunnskapsløftet som kom i 2006, er i ferd med å utradere den klassiske norske litteraturen.

– Nå kan elevene fritt bytte ut mer kompliserte tekster av forfattere som Jon Fosse og Henrik Ibsen til fordel for lettere underholdningslitteratur og underlødig sakprosa, sier Karlsen.

– Blir ikke norskfaget mer relevant når det også inkluderer moderne teksttyper og sakprosa?

– Det har alltid vært sånn at sakprosaen har vært inkludert i norskfaget, men nå er det slik at alle typer sakprosa er inkludert. Det er faktisk en forskjell på å lese enkle avisinnlegg og et essay av en forfatter som Jens Bjørneboe.

– Er det ikke likevel svært kulturkonservativt å kreve at de litterære klassikerne må inn i skolen igjen?

– De som er kritiske til at tekstbegrepet har erstattet skjønnlitteraturen i norskfaget, blir gjerne beskyldt for å forsvare den utdaterte forestillingen om at faget skal være nasjonsbyggende. Det er å undervurdere den klassiske norske litteraturen som alltid har vært verdenslitteratur.

Også norsklærer Therese Thyness Fagerhaug mener den klassiske litteraturen må inn på læreplanen igjen.

– Det er viktig at norskfaget forblir et kulturfag. Jeg tror det er viktig at vi har en litterær kanon å forholde oss til. Den trenger ikke være så stor, men vi trenger et fundament for å forstå historien og menneskene rundt oss i dag. Dessuten kan vi bare ikke glemme Henrik Ibsen, sier Fagerhaug.

– Skravler i vei

Karlsen mener altså at iveren etter å aktualisere og oppdatere norskfaget nå fører til svakere fagkunnskap blant kommende norsklærere.

– Våre analyser viser at studentene skravler i vei om løst og fast, og om det som måtte falle dem inn. Samtidig forventer de åpenbart å bli tatt på alvor når de skriver med denne løse og slentrende stilen, sier han og legger til:

– Paradoksalt nok er det slik at når kulturfaget norsk svekkes, så svekkes også norsk som kommunikasjonsfag.

– På hvilken måte skiller de seg fra besvarelser av tidligere kull?

– Før leverte studentene eksamensoppgaver med langt mer faglig og argumentativ oppbygging, sier han.

dageivindl@klassekampen.no

Fredag 17. august 2018
Flere forskere mener pressen har spekulert for mye i Sandberg-saken. – Spekulasjoner hører hjemme i private samtaler, sier Elisabeth Eide.
Torsdag 16. august 2018
Mari Skurdal er ansatt som Klassekampens nye ansvarlige redaktør. Hun varsler at hun vil løfte utenriks- og kommentar­stoffet i avisa.
Onsdag 15. august 2018
God kjønnsbalanse til tross: Menn diskuterer teknologi og økonomi, mens kvinner diskuterer omsorg, abortlov og metoo under Arendalsuka.
Tirsdag 14. august 2018
Arendalsuka gjenskaper forskjellene i det norske lobby-systemet, ifølge en ny rapport.
Mandag 13. august 2018
Dansk Folkeparti har lansert en egen nettavis. Frp sier de ville gjort det samme om de hadde ressursene.
Lørdag 11. august 2018
På ett år har seks ansatte ved norske kunstutdanninger mistet jobben eller sagt opp etter varsler om seksuell trakassering. Er kunstskolene verst i klassen?
Fredag 10. august 2018
– Pengemakten må ikke få skyve maktbalansen i samfunnet, advarer Martin Kolberg (Ap). Han frykter at høyresida er i ferd med å vinne kampen om tankene.
Torsdag 9. august 2018
Vektere leid inn til Øyafestivalen har skift på opptil 13 timer flere dager i strekk.
Onsdag 8. august 2018
Tenketanker får mye pressedekning, men blir knapt nevnt på Stortinget. – De rører sjelden ved den politiske virkeligheten, hevder Torgeir Knag Fylkesnes (SV).
Tirsdag 7. august 2018
Mens Civita gjør storeslem i mediene, prøver konkurrentene å øve innflytelse på andre måter. – Ideene er viktigst, sier Manifest-leder Magnus E. Marsdal.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk