Klassekampen.no
Tirsdag 27. oktober 2015
Nært: I Ari Behns nye novellesamling «Tiger i hagen» slipper forfatteren oss tettere innpå hverdagslivet enn han har gjort i sine tidligere utgivelser. – Det har tatt meg flere år å skildre det trivielle og private, sier forfatteren.
I sin nye novellesamling skriver Ari Behn gjenkjennbart om oppvask, kjærestekrangel og en tiger i hagen:
Hjem til Aris kjøkkenbenk
Ari Behn sniker seg innpå det private i novellesamlingen «Tiger i hagen». – Jeg har endelig klart å skrive kjøkkenrealisme, sier forfatteren.

bøker

– Disse novellene er som vaskede, slipte steiner. Jeg har kommet inn i kjernen av erfaringene mine, sier Ari Behn til Klassekampen.

Forfatteren gir denne uka ut sin første novellesamling på fire år, «Tiger i hagen». I de elleve novellene reiser vi jorda rundt med Behn. Vi blir med journalister i krig i Midtøsten og følger et tv-teams møte med den japanske mafiaen i Tokyo. Vi flyr til vidda i Kautokeino og sjekker inn på et kasinohotell i Las Vegas.

– Jeg har vært på alle de stedene jeg skriver om i boka. Fortellingene ligger nært på mine egne reiser og sannheter, sier forfatteren.

Fakta:

Ari Behn:

• Forfatter, maler, programleder og skuespiller. Aktuell med novellesamlingen «Tiger i hagen», som kommer ut denne uka på Kolon forlag.

• Har tidligere gitt ut novellesamlingene «Trist som faen» (2011) og «Talent for lykke» (2013), som han fikk gode anmeldelser for. Han har også gitt ut tre romaner.

• Forrige uke spilte Ari Behn Jeppe i skuespillet «Jeppe på Bjerget», som ble satt opp i Bergen.

Alle har en tiger i hagen

Men vi blir også med Behn til kjøkkenbenken hjemme i London. I novellen «Tiger i hagen» hører Behn plutselig en dyp knurring i huset. Han titter ut av vinduet: Det er en tiger der! Ute på plenen står en tiger og brøler til han.

– Vi har alle en tiger i hagen. Tigeren er den indre demonen som vi alle må møte. Den er samtidig et bilde på den støyen som hele tida truer oss utenfra og som vi må lære oss å blokkere i hverdagen, sier Behn.

Møtet med den viltre tigeren settes så opp mot det traurige og trivielle i novellen.

For da kona kommer hjem fra en konferanse i New York, vil hun ikke høre noe om tigeren. Hun er irritert for at han ikke har tatt oppvasken. Det viser at han ikke har respekt for henne. Behn skylder på tigeren. Brølingen distraherer han. «For et rot», «Jeg vil flytte hjem til Norge», messer kona.

– Med denne novellen føler jeg at jeg endelig skildrer den gjenkjennbare og allmenne hverdagen. Knausgård skriver seks bind om hverdagsrealismen. Jeg har skåret det essensielle ned til beinet med en enkelt fortelling, sier Behn.

Forfatteren forteller at han egentlig hadde skrevet novellen fem ganger så lang.

– Det har vært vanskelig å skrive presis kjøkkenrealisme, for alle har en forventning om at livet mitt er så veldig unikt og annerledes. Men jeg har også mine hverdagsproblemer. I dag sliter jeg for eksempel med en oppkastsjuk unge, sier Behn og ler.

En politisk bok

Selv om Behn kommer tett på det private i boka, har enkelte av fortellingene også en politisk brodd, ifølge forfatteren selv.

I novellen «Stein og skygge» følger vi en mannlig asylsøker som er på rømmen sammen med en overlevende ungdom fra terroren på Utøya. De ser seg selv i hverandre. For han så sin elskede bli knust av stein. Hun så sine beste venner bli henrettet:

– Det er absolutt en kommentar til flyktningdebatten. I fortellingen speiles de tilsynelatende forskjellige virkelighetene gjennom den frykten og flukten de begge har opplevd, sier Behn.

– Flyktningene virker så fremmede for oss. Men vi kan relatere til deres traumer gjennom vårt eget store traume, 22. juli. For meg har det vært viktig å si noe sant og ekte om det gapet som skapes mellom oss og flyktningene, sier Behn.

For som asylsøkeren tenker i novellen: «Det finnes mennesker som forsøker å skape en uoverstigelig avstand mellom oss.»

Nervøs for kritikk

Selv om novellene til Behn tematisk favner bredt, så er de stramt fortalt.

– Jeg ønsker å skrive så presist, kort og så reint som mulig, sier Behn før han plutselig utbryter.

– Men jeg er jo helt motsatt i levende live. Jeg babler så jævla mye når jeg snakker at jeg roter meg helt bort, sier Behn.

Selv om språket er fortettet, er det på samme tid fullt av bilder. Behn beskriver selv fortellingene som «mytisk realisme».

– Jeg føler jeg har fått til noe i denne boka som jeg ikke har fått til før, nemlig å bringe inn mytiske bilder og fabler inn i det konsise språket. Tigeren i hagen og de groteske skildringene av steining som henrettelsesmetode er eksempler på det, sier forfatteren.

– Du fikk svært gode skussmål for dine to tidligere novellesamlinger. Kjenner du presset?

– Jeg bryr meg veldig om kritikk og anmeldelser. De går inn på meg. Framfor alt ønsker jeg å bli lest og sett som forfatter og at ikke boka reduseres til noe annet enn det den er, sier Behn og trekker pusten.

– Men jeg må bare la tigeren stå og brøle nå.

juliee@klassekampen.no

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk