- Flere norske aviser er nå i gang med det de håper skal redde en hardt presset medieøkonomi: Reklamejournalistikk. Det vil si markedsføring som etterligner journalistikken i sin form, grafisk presentert som om det var avisas nyhetssaker. Nettavisen har vært en pioner på dette feltet, og nå har selv Aftenposten begynt med annonser som typografisk kles ut som journalistikk. Nyutdannede journalister, og de som har mistet jobben i den siste tidas nedskjæringer, møter nå jobbannonser som etterspør «kommersielle journalister» og «innholdsmarkedsførere».
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Resultatene av kartleggingsprøver i skolen synker når det innføres nye prøvesett:
Øver på kartleggingsprøver
og
MENINGSLØST: Prøvene i Oslo-skolen skal kartlegge om elevene trenger hjelp, men de siste års resultater tyder på at elevene øver på forhånd. – Meningsløst, sier Utdanningsforbundet.
Kartleggingsprøver er ment for å kartlegge hvilke elever som trenger ekstra hjelp i ulike ferdigheter. Tall fra Utdanningsetaten i Oslo tyder på at barna øver på kartleggingsprøvene. Resultatene blir nemlig betydelig dårligere når det kommer helt nye prøvesett til skolene.