Du kan bla til neste sideBla med piltastene

• Ferske opplagstall for avisene lagt fram i går • Ny tellemåte for digitale aviser skaper splid:

Full strid om opplagstall

Opplagsrot: Kan man stole på de nye opplagstallene som mediebransjen la fram i går? Mange var i villrede etter at Mediebedriftenes Landsforening la fram sine tall. Her diskuterer (fra venstre) Bjørn Eckblad, journalist i Dagens Næringsliv; Jan Vincent Jørgensen, fagansvarlig i annonsørbyrået Carat; Bjørgulv Braanen, sjefredaktør i Klassekampen; rådgiver Harald Eide-Fredriksen og John Arne Markussen, sjefredaktør i Dagbladet.

Annonsørene er i villrede og tabloidavisene protesterer. Den nye metoden for å beregne avisenes opplagstall er vanskelig å forstå, selv for garvede redaktører.

– Jeg tror jeg forstår dette, men jeg er ikke så sikker på om de som ikke står midt oppi det, vil skjønne bæret, sier Dagbladet-redaktør John Arne Markussen.