NSBs skammelige historie

Stolt: Tyskerne gjorde hver åpning av en jernbanestrekning til en propagandaforestilling. Her fra åpningen av Elsfjord stasjon på Nordlandsbanen i mars 1941. Bilder: Fra boka

Under jernhælen: Med engasjerende prosa ruller Bjørn Westlie opp historien om krigsfangene som bygget Nordlandsbanen.

Om lag 100.000 sovjetiske krigsfanger måtte yte slavearbeid i Norge under andre verdenskrig. Rundt 13.000 av disse ble tvunget til å arbeide på Nordlandsbanens strekning fra Mo i Rana til Fauske, hvor den tyske okkupasjonsmakten og NSB samarbeidet om utbyggingen. Det døde langt flere utenlandske fanger i Norge som følge av slavearbeid enn det døde nordmenn under krigen. Dette gjenspeiles ikke i den offisielle erindringen av krigen i Norge som er preget av patriotiske fortellinger om heltemodig motstands- og holdningskamp. I et intervju med Morgenbladet i august 1945 la NSBs banedirektør Otto Aubert riktignok ikke skjul på at selskapet hadde benyttet krigsfanger, men la vekt på at «det var sannelig ikke særlig effektivt arbeid krigsfangene presterte under jernhælen! De overanstrengte seg ikke, legger banedirektøren til med et smil».