Onsdag 16. juli 2014
OLJESPONSET: Musikkfestivalen Moldejazz undertegnet i år en samarbeidsavtale på tre år med Shell. Her under åpningen i 2012. FOTO: PER TORMOD NILSEN, SCANPIX
Festival-Norge er oljesmurt
Minst 20 norske festivaler sponses av oljeselskaper. Moldejazz er såkalt miljøfyrtårn, men har samtidig Shell som hovedsponsor.

Kultur

Den norske festivalsommeren omfavnes ikke bare av publikum. Også oljebransjen rykker inn på populære festivaler som Malakoff og Trænafestivalen.

Så mange som 20 norske festivaler sponses av oljeselskaper, viser en gjennomgang utført av Klassekampen. 14 av dem har et oljeselskap som hovedsponsor. Blant dem er Moldejazz, som i år undertegnet en samarbeidsavtale på tre år med Shell.

– Norsk økonomi er i stor grad basert på fiskeri, olje og gass, og det er naturlig at vi samarbeider med disse selskapene. At et oljeselskap sponser festivalen, betyr ikke at publikum eller administrasjonen er helt tankeløse overfor oljebransjen, sier festivalsjef Anders Eriksson.

Fakta

Oljesponsing:

• 20 norske festivaler sponses i år av oljeselskaper, viser Klassekampens oversikt.

• Statoil og Det norske oljeselskap er de mest aktive sponsorene, med henholdsvis seks og fire festivaler som samarbeidspartnere.

• I tillegg blir flere festivaler sponset av leverandører til oljebransjen, som FMC og Kværner.

• Oljesponsingen blir møtt med kritikk av flere kunstnere.

– Tør ikke kritisere

Musiker Maja S.K. Ratkje har flere ganger forsøkt å reise debatten om oljesponsing. Hun er opprørt over omfanget av fenomenet.

– Sponsingen er aggressiv reklame fra fossilindustrien, som har til hensikt å kjøpe godvilje og skape legitimitet for å kunne fortsette med uetisk virksomhet, sier musikeren, som er en av initiativtakerne til aksjonsgruppa «Stopp oljesponsing av norsk kulturliv».

Hun mener konsekvensen blir at kulturaktører vegrer seg for å kritisere oljebransjen.

– Pengene stiller festivalene i en moralsk spagat mellom å ønske den frie kunst velkommen og å spille på lag med sponsoren, fastslår Ratkje.

Dilemma

Eriksson tror ikke at oljesponsingen demper miljødebatten. Han ønsker likevel diskusjonen om en armlengdes avstand mellom sponsor og mottaker velkommen.

– Samarbeidet skal være basert på gjensidig tillit og respekt. Vi skal ha lov til å være kritisk til oljebransjen og invitere artister som har uttalt skepsis til selskapene, sier han.

Festivalsjefen har tidligere jobbet for Festspillene i Nord-Norge, som sponses av Statoil, og viser til at årets åpningsforestilling kom med kraftig kritikk av oljeselskapet.

– Jeg er ikke naiv, jeg ser at private tilskudd kan gjøre at man havner i et dilemma. Men så lenge hele Norge er avhengig av inntekter fra oljebransjen, er det en komplisert problemstilling, sier Eriksson.

Miljøfyrtårn

Musiker Maja S.K. Ratkje mener det er stor forskjell på oljesponsing og statlige midler.

– Sponsing er reklame, mens statlige overførte midler bevilges på bakgrunn av politiske beslutninger. Vi må dessuten slutte å tro at vi er så avhengige av oljen, vi lever av mye annet også, sier hun.

– 14 av festivalene har et oljeselskap som hovedsponsor. Klarer kulturlivet seg uten oljeselskapene?

– Ja, selvfølgelig. Sponsingen utgjør ofte en liten del av budsjettene, men oljeselskapene får vanvittig mye igjen for det, sier Ratkje.

Moldejazz er sertifisert miljøfyrtårn, noe som innebærer at festivalen oppfyller flere krav om miljøvennlige tiltak. På festivalens nettside står det at Moldejazz gjennom sin miljøsertifisering «viser at vi er troverdige i vår miljøsatsing».

– Er miljøsatsingen troverdig når Shell er en av hovedsponsorene deres, Eriksson?

– Ja, det synes jeg. Men som jeg sa, er det et komplisert spørsmål. Du vil også kunne spørre om det Stortinget er troverdig når Norge vil gå foran i å begrense CO2-utslipp, samtidig som vi utvinner masse olje.

Penger fra oljeleverandører

Alle oljeselskapene i Klassekampens oversikt jobber med å utvinne olje på norsk sokkel. Men også oljeserviceselskaper og leverandører til oljebransjen er tungt inne i Festival-Norge.

Kongsberg jazzfestival, Canal Street i Arendal, Glommafestivalen, Vanylvsrock, Tysnesfest, Midtsommerjazz og Jugendfest er blant festivalene som sponses av selskaper som Kværner, Tratec og National Oilwell Varco.

– Jeg vil oppmuntre alle som blir sponset til å ha en etisk diskusjon og stille krav til sponsorene, sier Ratkje.

Eriksson mener det er vanskelig å unngå selskaper med oljetilknytning.

– Du kan spørre deg selv: Hvor får de tilsynelatende «uskyldige» selskapene som sponser kulturlivet pengene sine fra? Det er få norske bedrifter som ikke eksisterer på grunn av oljeindustrien.

mari.vollan@klassekampen.no

Mandag 20. november 2017
På nyåret lanserer Det norske akademi landets mest omfattende ordbok for bokmål på nett. Men akademiet får ingen pengestøtte til å vedlikeholde ordboka, som har kostet 100 millioner kroner å lage.
Lørdag 18. november 2017
Ansatte i akademia får ingen spørsmål om seksuell trakassering i arbeids­miljøundersøkelse. Det kan bidra til at slike saker går under radaren, frykter fagforeningsleder Ellen Dalen.
Fredag 17. november 2017
For ett år siden varslet en rapport at flere ansatte skal ha sluttet ved Det juridiske fakultet i Oslo som følge av seksuell trakassering. Dekanen vil heller «se framover» enn å granske saken.
Torsdag 16. november 2017
Midlertidig ansatte er mer utsatt for seksuell trakassering enn faste, viser rapport. I NRK opplever klubbleder Richard Aune at det spesielt er vikarene som vegrer seg for å melde fra.
Onsdag 15. november 2017
«Smålig.» «Kulturfiendtlig.» Det er noen av reaksjonene på at kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) ikke vil dele ut et eneste stats­stipend i år.
Tirsdag 14. november 2017
I september i år hadde ikke VG og Dagbladet en eneste kunstanmeldelse på trykk. – Det svekker refleksjonen rundt kunst, advarer Hilde Tørdal i Norske Billedkunstnere.
Mandag 13. november 2017
EUs personvern­lov er godt nytt for den enkeltes personvern, sier Attac-leder Petter S. Titland. Men han frykter at Tisa-avtalen kan komme i veien for loven.
Lørdag 11. november 2017
Antallet anmeldelser i norske aviser er mer enn halvert på ti år. – Et demokratisk problem, mener lederen av Kritikerlaget.
Fredag 10. november 2017
I en ny søknad foreslår arkitektfirmaet Snøhetta en rekke endringer for å få det omdiskuterte prosjektet «A House to Die In» godkjent. Byantikvaren i Oslo er positiv til endringene.
Torsdag 9. november 2017
EUs nye regelverk for personvern vil gi Datatilsynet tilgang til intern informasjon i redaksjonene. Det kan føre til at kilder blåses, varsler presseorganisasjonene.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk