Print URL: http://www.klassekampen.no/61478/article/item/null/den-nye-natofesten

Den nye Nato-festen

Av Simen Tallaksen

Publiseringsdato: Onsdag 8. mai 2013

Seksjon: Innenriks

NY PLAN: Med Nato-sjefen på talerstolen og 3,4 millioner kroner til reklame, håper Forsvaret å gjøre frigjøringsdagen om til en markering av alle kriger nordmenn har deltatt i.

«100.000 nordmenn har tjenestegjort i 100 internasjonale operasjoner i mer enn 40 land. 8. mai skal vi hedre deres innsats».


På reklameplakater og i landets største aviser har Forsvaret hamret inn budskapet de siste ukene: Frigjøringsdagen 8. mai er ikke lenger bare en markering av slutten på andre verdenskrig for Norge. Nå skal også veteraner fra alle norske utenlandsoperasjoner hedres på samme dag.


Og i tillegg til medaljeutdeling fra kongen og tale fra statsministeren, står Natos generalsekretær Anders Fogh Rasmussen side ved side med Jens Stoltenberg for å markere dagen på Akershus festning i dag.


Linje fra 1940 til Libya


Forsvaret har gitt Klassekampen tilgang til markedsstrategien for den nye dagen. Her kommer det fram at det totalt går med 3,4 millioner kroner til reklamemateriell, filmer og PR-virksomhet i forkant av årets 8. mai-feiring.


Målet for kampanjen er å trekke en linje fra 2. verdenskrig og fram til dagens utenlandsoperasjoner i land som Afghanistan og Libya.


«Omdømmekommunikasjonen snakker overordnet om veteraners innsats fra 2. verdenskrig og fram til i dag, og hvordan det norske folk kan være med å markere deres innsats og ved det anerkjenne dem», heter det i strategien.


- Vi forsøker å videreføre den kommunikasjonen Forsvaret har kjørt i noen år, og bakgrunnen for dette er at 90 prosent av befolkningen danner sitt bilde av Forsvaret gjennom media, sier Tom Ovind, sjef for Forsvarets mediesenter.


Vil tydeliggjøre innsatsen


Den første markeringen av 8. mai som veterandag fant sted i 2011. Men der 8. mai tidligere var viet til 2. verdenskrig, har den nye markeringen som mål å synliggjøre norske veteraners innsats i internasjonale operasjoner.


Tom Ovind mener det er en sentral jobb å tydeliggjøre Forsvaret og veteraners innsats for hele befolkningen.


- Når færre er inne til førstegangstjeneste enn tidligere, har folk fått et mer distansert forhold til Forsvaret. Da er media et viktig sted å være for å tydeliggjøre den innsatsen som gjøres, sier han.