Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20180911/NTBS/81809

Rashford brøt Englands tapsrekke

Publiseringsdato: Tirsdag 11. september 2018

England ble kjørt over av Sveits i første omgang, men etter pause sørget Marcus Rashford for 1-0-seier. Den kom etter tre strake engelske tap.

England ble kjørt over av Sveits i første omgang, men etter pause sørget Marcus Rashford for 1-0-seier. Den kom etter tre strake engelske tap.
Det var Englands første seier siden Sverige ble slått i VM-kvartfinalen i juli. Siden hadde «Three Lions» kommet til kort mot Kroatia, Belgia og Spania. Et fjerde nederlag ville vært historisk med negativt fortegn. En så lang tapsrekke har England aldri hatt.
Heldigvis for landslagssjef Gareth Southgate unngikk han den rekorden i tirsdagens privatlandskamp i Leicester. Etter 54 minutter kunne han juble da Rashford instinktivt lurte seg forbi Sveits-forsvaret og prikket inn 1-0 etter et strøkent innlegg fra Kyle Walker.
Det var den unge Manchester United-spissens femte landslagsmål. For første gang scoret han i to England-kamper på rad.

SletI første omgang var det svært lite som fungerte for England. Southgate gjorde ni endringer på laget som startet i nasjonsligatapet for Spania på Wembley lørdag. Med så mange bytter slet hjemmelaget tungt med å finne rytmen.
Sveits, som kom til kampen proppfulle av selvtillit etter 6-0-nedsablingen av Island, var klart best de første 45 minuttene. Gjestene dominerte stort og ga tidvis det engelske laget en real leksjon, men scoringene uteble.
Vertene var ikke flinke nok til å gå i press, og det ga ofte den sveitsiske midtbanen altfor mye spillerom. Det hjalp heller ikke at det lyste usikkerhet av Jack Butland i England-buret. Stoke-målvakten fikk en sjelden sjanse av Southgate, men nervene i åpningsminuttene holdt på å koste engelskmennene dyrt.

Shaqiri i stolpenEtter snaut seks minutter var Butland farlig nær å sparke ballen i eget nett. Like etter prøvde han å spille til James Tarkowski på kanten av 16-meteren, men det var ikke lurt med fire motspillere i nærheten.
Tarkowski havnet i trøbbel og mistet ballen til Liverpools midtbanespiller Xherdan Shaqiri, som hamret til og traff stolpen.
Sveits hadde også sine sjanser etter pause, men de engelske vertene holdt unna og kom seg tilbake på vinnersporet igjen.
Ifølge statistikerne i Opta har England kun tapt én av sine 20 siste hjemmekamper som ikke er spilt på Wembley. Den gode rekken fikk et nytt tilskudd tirsdag. Det ene tapet kom mot Spania på Old Trafford i 2007.
(©NTB)

PRESISERING

I går, 2. juli, skrev Klassekampen at Aps Masud Gharahkhani mener at asylsøkere ikke skal få komme til Norge for å søke asyl. Vi presiserer at Gharahkhani ikke går inn for å avskaffe asylretten, men mener at Norge skal jobbe for å få null asylsøkere, og at de som kommer til Norge skal være kvoteflyktninger.

PRESISERING

Klassekampen er upresise i gjengivelsen av et av Mani Hussainis sitater i dette intervjuet. Vi siterer Hussaini blant annet på: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men bevilger i realiteten aldri penger til det». De skulle være: «[Frp] er opptatt av å hjelpe i nærområdene, men har i realiteten ikke bevilget penger til det i opposisjon».Vi beklager. Red

HENRIK SØRENSENS FREDSMALERI

Under trykkingen av Torild Skards artikkel 28. desember 2017 om Henrik Sørensens store veggmaleri i Folkeforbundet i Genève kom Klassekampen dessverre til å oppgi feil navn på maleriet. Sørensen malte verket over et lengre tidsrom, fra 1937 til 1939, og i løpet av prosessen ble utformingen endret vesentlig. Forslag ble refusert og slutt-resultatet ble svært forskjellig fra skissene underveis. På et tidspunkt ble maleriet kalt «Drømmen om den evige fred», men dette ble forkastet før bildet ble fullført. Ved overrekkelsen til Folkeforbundet i Genève i desember 1939 hadde maleriet tittelen «Le rêve de la paix» eller «The Dream of Peace», altså: «Drømmen om freden», og det var 8,6 x 6,55 m, det vil si 56 m2 stort. Mer informasjon kan hentes bl.a. fra Anneleen de Jongs bok om kunsten i Genève ugitt av FN i 2001. En mindre kopi av maleriet finnes altså på PRIO i Oslo.

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.