Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20180906/ARTICLE/180909981

Tynn tillit

Av MARI SKURDAL

Publiseringsdato: Torsdag 6. september 2018

Seksjon: Lederen

• «Jeg har vært på krigsstien mot de tradisjonelle mediene i mange år», sier musiker og kulturprofil Alexander Bard i gårsdagens utgave av Dagens Næringsliv. Til sine 87.000 Twitter-følgere og i en ny podkast forteller han at mediene lyver og at presseetikken er død. Han er ikke alene. Ifølge avisa har såkalte alternative medier fått stor spredning i vårt naboland de siste årene. Nettsider med ståsted på ytre høyre fløy har i dag lesergrupper på størrelse med store, svenske mediehus. I dagens avis skriver vi om den medie- og innvandrings­kritiske nettavisa Nyheter Idag. Artiklene som publiseres der, når 10 prosent av Sveriges befolkning – én million mennesker – hver uke, ifølge Reuters digitale nyhetsrapport for 2018. Befolkningens tillit til svenske medier er også lavere enn i Norge: 47 prosent av nordmennene stoler på mediene, mens bare 41 prosent av svenskene gjør det samme. I en slik medievirkelighet hagler det med karakteristikker, og begrepet «fake news» har for lengst blitt allemannseie.

• Mot denne bakgrunnen er det spesielt trist å lese avskjedsintervjuet med Aftenpostens redaktør Harald Stanghelle i egen avis. Han forteller at han de siste årene har blitt stadig mer kritisk til hvordan Aftenposten er blitt ­behandlet av avisas konsern og eiere. Det er Schibsted-konsernet som eier Aftenposten, i tillegg til en rekke større aviser i inn- og utland. De siste seks årene har redaksjonen i Aftenposten blitt redusert fra 293 til 175 medarbeidere, forteller Stanghelle. På samme tid har eierne tatt ut 874 millioner kroner i overskudd. Det samme mønsteret finnes også andre steder i Medie-Norge: Avisene tjener penger, men eierne vil ha de store overskuddene de vennet seg til den gang annonsemarkedet bare ga og ga. Derfor må avisene kutte. Stillingskutt i en slik størrelsesorden påvirker naturlig nok kvaliteten på avisene, som igjen på sikt kan gå ut over abonnementstallene. Norske medier, store som små, inngår i det samme, sårbare økosystemet. Vi er avhengige av hverandre for å få trykket og distribuert aviser. Dersom vi slutter å komme ut, eller leverer dårlig stoff, vet vi hvem som er klare til å ta over stafettpinnen.