Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20180827/ARTICLE/180829968

Kiwifisering

Av BENDIK WOLD

Publiseringsdato: Mandag 27. august 2018

Seksjon: Lederen

• «Vi gikk inn på Norlis bokhandel. Der kommer jeg til å være mye», skriver Lars Norén i en dagboksnedtegnelse fra 10. november 2000. Dramatikeren er kommet til Oslo for å regissere sitt eget stykke «November» ved Det Norske Teatret, og det første stedet han oppsøker – foruten teatret – er en bokhandel han har hørt mye pent om, og som han straks ser fram til å besøke igjen. «Liksom Kamikaze», legger han til – med henvisning til en av hovedstadens dyreste klesforretninger, hvor bemidlede herrer får kjøpt sin Gucci og sin Prada.

• Lars Noréns shoppingvaner er det mangt å si om, men for bokbransjen må det være et tankekors at stadig færre tenker som ham. Bøker er ikke like attraktive gaveartikler som før, og bokhandler er ikke steder hvor folk flest ønsker å «være mye». Tallenes tale er klar: Siden høsten 2016 har pilene i bransjen pekt stødig nedover. Fra januar til juni falt salget av skjønnlitteratur med 13 prosent i forhold til samme periode i fjor, viser tall fra Forleggerforeningen. De siste årene er det særlig omsetningen før jul som har sviktet, noe som gjør vårens salgsdupp enda mer foruroligende – det verste kan ennå være i vente. At flere abonnerer på strømmetjenester som Fabel og Storytel, er selvsagt positivt, men satsingen på lydbok koster foreløpig mer enn den smaker for eierforlagene. Enn så lenge hviler forlagsøkonomien i hovedsak på salg av papirbøker.

• Lørdag kom nyheten om at bokhandlerkjeden Tanum må spare inn 40 årsverk. Foreløpig skal ingen filialer legges ned; kjededirektør Karin Mundal vil kutte ved å flytte administrative oppgaver til kjedekontoret. Det er godt mulig at dette lar seg gjøre uten at det går ut over faglighet og bredde på utsalgs­stedene. Likevel er det grunn til å advare mot en utvikling der de største norske bokkjedene – som alle er eid av forlag – sentraliserer innkjøpsbeslutninger, standardiserer utvalget og svekker kompetansen «på gølvet» i butikkene. Hvis aktørene virkelig er redde for konkurransen fra Amazon, som trolig vil etablere seg i Norden før jul, bør de bremse «kiwifiseringen» og satse på bokhandler som gir en annen og bedre kjøpsopplevelse.