Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171216/ARTICLE/171219971

Venstresida og MDG lover at operatører som lar sjøfolk laste og losse i Oslo havn skal kastes ut:

Ny sjau for lovlig havn

Av Stian Nicolajsen (tekst) og Anniken C. Mohr (foto)

Publiseringsdato: Lørdag 16. desember 2017

Seksjon: Innenriks

enighet i havn: Ivar Johansen (SV), Geir Lippestad (Ap), Frode Jacobsen (Ap), Harald Nissen (MDG) og Mikkel Øgrim (Rødt) gir havneoperatører en siste sjanse til å følge ILO-konvensjonen som forbyr operatørene at skipene laster og losser med sjømenn.

SJØRØVERI: Oslo Havn har fått pirat-stempel etter rapporter om brudd på internasjonale arbeiderrettigheter. Nå lover det politiske flertallet i hoved­staden å rydde opp en gang for alle.

samferdsel

Oslo har som eneste havn i Europa den tvilsomme æren av å få påklistret piratstempelet «Port of Convenience» av den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF). Kun havna i Mogadishu og Barrow Island i Australia er i samme kategori. Årsaken er at det er påvist at sjøfolk har lastet og losset skip, et klart brudd med FNs internasjonale konvensjoner om havne­arbeid.

Sammen med Rødt har byrådspartiene Ap, SV og Miljøpartiet De Grønne (MDG) flertall i Oslo-politikken. Nå lover partienes politikere å ordne opp.

De sier at det skal regnes som kontraktbrudd dersom operatører lar sjøfolk på skipene laste og losse, og skjer det igjen, kan selskapene kastes ut av havna. I tillegg skal Oslo Havn utarbeide egne tiltak for å motarbeide sosial dumping, og politikerne oppfordrer dem som ser sjøfolk gjøre havnearbeideres arbeid filme hendelsen.

Årsaken til at sjøfolk ikke skal utføre oppgavene dersom det finnes tilgjengelige havnearbeidere, er blant annet at lønnsnivået i internasjonal sjøfart er ekstremt lavt og lokale arbeidere vil derfor bli utkonkurrert.

– Det er bestemt at ILO 137 (internasjonal konvensjon om havnearbeid, red.anm.) skal følges. Mannskap på båt skal ikke stå for lasting og lossing, og dersom det skjer vil det få konsekvenser ved at kontraktene sies opp. Sånn er det, og det må alle som driver her i havna forholde seg til, sier byråd for næring og eierskap i Oslo, Geir Lippestad (Ap).

FAKTA

Havnearbeid:

• Den internasjonale arbeidsorganisasjonen sin konvensjon 137 sier at havnearbeidere skal gjøre laste og lossearbeidet, ikke sjømenn. Dette er for å hindre at lavtlønte sjøfolk utkonkurrerer lokale arbeidere.

• I Oslo Havn er det påvist at sjøfolk har gjort slikt arbeid. Venstresida og Miljøpartiet De Grønne har flertall i hoved­staden, og sier at operatører som ikke følger disse reglene, skal kastes ut.

• Det har også vært en konflikt om hvorvidt registrerte havnearbeidere har forrang til arbeidet, men denne retten er fjernet på grunn av EU-regler.

Konfliktfylt havn

En rekke arbeidskonflikter har preget Oslo Havn i flere år, og da venstresida overtok makten i hovedstaden i 2015 ble det lovt at det skulle være en mer arbeidstakervennlig styring av havna og at internasjonale konvensjoner skulle følges. Styret i havna ble byttet ut, og siden har det også blitt skifte av havnedirektør, men det er usikkert om det siste var av politiske grunner. Likevel har ITF altså avdekket at sjøfolk har lastet og losset i havna.

Styret og administrasjon har sagt at reglene skal følges, men politikerne mener likevel at deres utspill behøves.

– Nå sender vi et tydelig signal til operatørene og viser at dette er noe det politiske miljøet står bak, sier Oslo-politiker Ivar Johansen fra SV.

Leder i Rødt Oslo, Mikkel Øgrim, har lenge engasjert seg i havnesaken. For ham er det personlig ettersom hans egen far var blant havne­arbeiderne som mistet jobben på grunn av konfliktene.

– Seinest nå i høst har vi sett flere tilfeller der sjøfolk står for lasting og lossing og derfor har vi satt samarbeidsavtalen vår med byrådet fra 2015 i spill for å få til at det sendes et tydelig signal om at dem som leier av kommunen og ikke følger reglene i havna skal kastes ut, sier han.

Harald Nissen fra MDG mener de mange arbeidskonfliktene kan ha skadet havna i konkurranse mot andre.

– Vi ønsker å få mer transport med båt og bane, og da kan vi ikke ha gående konflikter som diskrediterer havna. Det svekker Oslo Havn i konkurranse med andre havner i Oslofjorden, sier han.

Leder i Oslo Ap, Frode Jacobsen, stiller seg undrende til at ITF sammenligner Oslo Havn med den i Mogadishu, men at de uansett tar tilbakemeldingen på alvor.

– Byrådet i Oslo har satt i gang mange tiltak mot sosial dumping, og nå intensiveres denne kampen i havna.

ITF-koordinator fornøyd

– Jeg har selv vært ombord på skip og konstatert brudd der sjøfolk har blitt tvunget til å utføre laste- og lossearbeid. Det er så klart positivt om byrådet krever en slutt på dette fra operatørene, og det er eneste måten å bli kvitt sosial dumping på, sier ITF-koordinator i Norge, Angelica Gjestrum.

Hun sier at de følger situasjonen fortløpende, men ville ikke fjerne verstingstemplet på havna før de ser at praksisen har endret seg.

NHO Logistikk og Transport organiserer noen operatører i Oslo Havn, og direktør Are Kjensli vedgår at det har vært eksempler der rederier og andre har lastet og losset på tvers av regelverket. Han har imidlertid ingen problem med utspillet til politikerne.

– Vi følger det som er av lover og regler, og ønsker ikke å snike oss unna, sier han.

stiann@klassekampen.no