Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171215/ARTICLE/171219980

Fritakskultur

Av BJØRGULV BRAANEN

Publiseringsdato: Fredag 15. desember 2017

Seksjon: Lederen

• Hvis Vårt Land har fått dette rett, har Nylund barneskole i Stavanger bedt foreldrene krysse av for hvilke julesanger barnet deres kan synge på skolen. Hver enkelt sang skulle hakes av med et ja eller nei. Avisa spør om ikke «På låven sitter nissen» burde være i orden for alle. Til det svarer rektor at skolen «ønsket at foreldrene skulle ha mest mulig kunnskap for å avgjøre hva barna skulle delta på. I noen trossamfunn er det galt å kle seg ut med nisselue». Etter en del oppmerksomhet om dette ble skjemaet trukket tilbake. Nylund skole går svært langt i det som må karakteriseres som en individuell fritakskultur. «Det er helt opp til foreldrene å definere hva som er støtende og hva de ikke vil at barna skal delta på. Dette landskapet er et minefelt og for å være sikre på at vi ikke støter noen, ønsker vi at foreldrene skal ta aktive valg», sier rektor. Ting foreldre har bedt om fritak for er adventslystenning (uten kristne sanger), FN-dag-feiring med flagg og forestilling med førsteklassingene der de opptrer for resten av skolen med kjevler og nisseluer.

• Denne høyt oppdrevne fritakskulturen av frykt for å støte elever og deres foreldre er grunnleggende i strid med norsk skoletradisjon. Elevene bør kunne velge ikke å delta i gudstjenester, men for øvrig bør alle være med på det samme. Elever tar ikke skade av å delta på noe som ikke er nøyaktig slik det foregår hjemme. Skolen er en av de viktigste integreringsarenaene vi har. Så er det opp til hver enkelt familie og hver elev å bestemme hva de tror på. Skolen skal ikke måtte ta hensyn til hver minste lille forskjell pakket inn i oversensitivitet, ofte ikke fra minoritetene selv, men fra en misforstått multikulturalistisk ideologi. Elever tåler fint å delta på noe som i utgangspunktet ikke er en del av deres kultur. Etter hvert vil hver enkelt kunne gjøre seg opp en mening og eventuelt gjøre opprør mot kulturen. Men forutsetningen er å ha kunnskap om den. Ingen elever tar heller skade av å synge «Deilig er jorden» eller «På låven sitter nissen», uansett hvilken tradisjon man kommer fra. Skolen gir oss felles erfaringer og kunnskap som er selve forutsetningen for et samfunn med aktive og deltakende borgere.