Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171214/ARTICLE/171219983

• Inntektene fra salg av konsertbilletter øker • Kritikere mener veksten ikke kommer alle til gode

Håver inn fra scenen

Av Dag Eivind Undheim Larsen

Publiseringsdato: Torsdag 14. desember 2017

Seksjon: Kultur og medier

utsolgt: Hiphopbandet Karpe Diem solgte ut Oslo Spektrum for første gang i 2013 og gjentok suksessen i år. En fersk rapport viser at konsertinntektene i norsk musikkbransje øker. Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix

Musikkbransjen tjener stadig mer på konsertvirksomhet. Men det betyr ikke nødvendigvis at artistene sitter igjen med mer penger, advarer artistorganisasjonen GramArt.

musikk

Norsk musikkbransje er i vekst. Ferske tall viser at konsertinntektene, som utgjør den største andelen av den samlede omsetningen, har økt med 21 prosent fra 2015 til 2016.

– Det satses nok mer på konsertvirksomhet blant norske artister enn tidligere, sier Elin Aamodt i artistorganisasjonen GramArt.

I 2013 ble Karpe Diem det første norske hiphopbandet til å fylle Oslo Spektrum. Tidligere i år gjentok de suksessen med tre konserter på rad.

Musikkmarkedet har gjennom flere år slitt i motbakke. Salget av fysiske plater har stupt siden starten av 2000-tallet, og strømmetjenester som Spotify og Tidal har ikke klart å kompensere artistene for inntektsfallet.

FAKTA

Musikk i tall:

• Denne uka lanserte Norsk kulturråd rapporten «Kunst i tall 2016».

• Rapporten er utarbeidet av analysebyrået Rambøll og tar for seg felt som musikk, litteratur, kunst og scenekunst.

• Rapporten viser at den samlede omsetningen i norsk musikkbransje var på 4,4 milliarder kroner i 2016.

• Omsetningen har vokst med 12 prosent fra 2015 til 2016.

• Konsertinntekter utgjør den største delen av omsetningen i musikkbransjen.

• Disse inntektene har økt med 21 prosent fra 2015 til 2016.

Gullgruve?

Denne uka lanserte Norsk kulturråd rapporten «Kunst i tall 2016», utarbeidet av analysebyrået Rambøll. Her kommer det fram at i perioden 2012 til 2016 har konsertinntektene økt med 10 prosent. Disse tallene er primært basert på inntektene fra salg av billetter til konserter i Norge.

Elin Aamodt heller imidlertid kaldt vann i årene på dem som tror at konsertscenen har utviklet seg til en gullgruve for artistene.

– Det at inntektene fra salg av konsertbilletter øker, betyr ikke at norske artister sitter igjen med mer penger. Selv om de opptrer for et utsolgt Oslo Spektrum, skal disse inntektene fordeles på flere, sier Aamodt og viser til aktører som managere, bookingselskaper og scenemannskap.

– Viktigere inntektskilde

Kathrine Synnes Finnskog i bransjeorganisasjonen Music Norway er på sin side langt mer positiv til veksten på konsertområdet.

– Konserter er blitt en viktigere inntektskilde for både norske og internasjonale artister, slår Finnskog fast.

I den ferske rapporten kommer det også fram at inntektene norske musikere henter fra konsertvirksomhet i utlandet, har økt med 15 prosent. Det blir godt mottatt i Music Norway, som arbeider for å profilere norsk musikk internasjonalt.

– Norske artister har gjennom flere år satset systematisk på å oppsøke konsertscener i utlandet, og det ser vi fruktene av nå, sier Finnskog.

Den norske musikkbransjen opplever også større vekst enn hva tilfellet er i Sverige og Danmark. I Norge har den årlige omsetningen av musikk økt med 12 prosent, mot 9 prosent i nabolandene.

Finnskog viser til at det i Norge har vært politisk vilje til å støtte opp under musikkfeltet.

– I fjor fikk vi øremerkede midler fra Kulturdepartementet som skulle gå til å bygge opp apparatet rundt norske artister og plateprodusenter. Det har gjort at vi har kunnet øke oppmerksomheten rundt artisten Alan Walker i Kina og Cashmere Cat i USA.

Frykter favorisering

Torbjørn Heitmann Valum i organisasjonen Norske konsertarrangører tror ikke satsingen på konsertvirksomhet i norsk musikkbransje nødvendigvis vil komme alle norske artister til gode.

– Jeg frykter at dette vil favorisere store og kjente artister som kan fylle de største konsertarenaene i Norge.

I Rambøll-rapporten kommer det fram at veksten i de norske konsertinntektene også har sammenheng med at det i 2016 ble arrangert flere konserter med høye besøkstall og ditto billettpriser.

For eksempel hadde Bruce Springsteen flere store konserter i Norge i 2016.

– Det er ikke mange artister som kan trekke 40.000 på en konsert. Samtidig er det klart at det er en økende interesse for konserter her hjemme, og derfor er det viktig at vi støtter opp om de små konsertscenene rundt om i landet, sier Valum.

dageivindl@klassekampen.no