Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171122/ARTICLE/171129990

Pressefallitt

Av Yohan Shanmugaratnam

Publiseringsdato: Onsdag 22. november 2017

Seksjon: Lederen

• I gårsdagens Klassekampen delte professor Alice Marwick fra University of North Carolina noen av sine funn, etter å ha studert internettfora som har blitt yngleplass for fenomenet alt-right (alternativ-høyre). Bevegelsen rommer ulike høyreekstreme miljøer i USA som har brukt nettet aktivt til mobilisering og koordinering, men også for å spre sin propaganda og såkalte falske nyheter gjennom sosiale medier. Ett av Marwicks poenger er at teknologikyndige deler av alt-right-bevegelsen vet å utnytte svakheter hos dominerende aktører som Facebook og Twitter. Hun mener også at de etablerte medienes vektlegging av «profitt framfor samfunnsoppdrag» gjør dem sårbare for manipulering, blant annet fra alt-right-miljøet.

• Framveksten av ekkokamre på nettet og den høyrepopulistiske bølgen i verdenspolitikken har skjedd samtidig som tilliten til tradisjonelle, etablerte medier stuper. Ifølge PR-byrået Edelmans tillitsbarometer fra januar, er mediene blant institusjonene som har opplevd størst fall i troverdighet blant befolkningene i de 28 landene som er undersøkt: fra 51 prosent til rekordlave 43 prosent. «Folk anser nå media som en del av eliten», sa selskapets direktør Richard Edelman da barometeret ble presentert. Han pekte blant annet på at mediene har en tilbøyelighet til å «referere til seg selv» og at journalister i stadig større grad lener seg på hverandre i sitt arbeid og beskrivelser av virkeligheten.

• Få andre politikere utnyttet denne mistroen så effektivt som Donald Trump, som skamløst angrep «løgnermediene» under valgkampen. I en større artikkel om temaet påpeker The Financial Times at i 1976, året Watergate-filmen «Alle presidentens menn» kom, hadde 72 prosent av amerikanerne tillit til mediene. I fjor hadde andelen rast til 32 prosent, og 14 prosent blant republikanske velgere. En Politico/Morning Consult-måling fra oktober i år viste at 46 prosent av amerikanerne tror mediene finner på historier om Trump. Det er en fallitt som amerikanerne ikke kommer utenom når de skal forklare – og bekjempe – fenomenet Donald Trump.