Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171121/ARTICLE/171129993

• Forsker: Ytre høyre utnytter teknogiganter • «Fake news» får drahjelp av massemedier

Slik løper løgnene løpsk

Av Eirik Grasaas-Stavenes (tekst) og Tom-Henning Bratlie (foto)

Publiseringsdato: Tirsdag 21. november 2017

Seksjon: Utenriks

MØRK MATERIE: I ett og et halvt år besøkte professor Alice Marwick og hennes kollegaer daglig internetts mørkeste avkroker. Der fant de mediedyktige nettroll fyrt opp av svake økonomiske framtidsutsikter.

DYKK: Hvordan skapes og spres falske nyheter? Professor Alice Marwick gjorde et digitalt dypdykk, og ble rystet over det hun fant.

USA

Etter Donald Trumps valgseier har ytre aktører, ikke minst Russland, blitt beskyldt for å stå bak såkalte falske nyheter, falske Twitter-profiler og manipulerende Facebook-annonser.

Men ifølge den amerikanske professoren Alice Marwick, forfatter av rapporten «Media Manipulation and Disinformation Online», må USA også ta et grundig blikk på egne svakheter for å forstå hvordan feilinformasjon og manipulerende rykter undergraver et allerede skakkjørt demokrati.

Medienes vektlegging av «profitt framfor samfunnsoppdrag» gjør dem «sårbare for strategisk manipulering», mener Marwick:

– Vi har stadig færre nyhetskilder med stadig mindre ressurser, og hardt pressede journalister som baserer seg på sosiale medier. Deler av USA er rene nyhetsørkener. Alt dette bidrar til at feilinformasjon og rykter raskt løper løpsk, sier Marwick til Klassekampen.

FAKTA

Dr. Alice Marwick:

• Professor og foreleser i digital kommunikasjon ved University of North Carolina Chapel Hill i USA.

• Har skrevet rapporten «Media Manipulation and Disinformation Online» om hvordan den såkalte alt-right-bevegelsen sprer falske nyheter i USA.

• Rapporten viser hvordan ytre høyre utnytter massemedienes klikkjakt og teknologigiganters algoritmer til å spre løgner.

• Har tidligere skrevet boka «Status Update: Celebrity, Publicity & Branding in the Social Media Age» om hvordan teknologiarbeidere i Silicon Valley bruker sosiale medier til å høyne egen status og popularitet.

Utnytter klikkjakten

I over ett og et halvt år dykket Marwick og hennes kollegaer på University of North Carolina daglig ned i internetts mørkeste ekkokamre og den såkalte alt-right-bevegelsens yngleplass: Forumsider som 4chan, 2chan og 8chan.

Her florerer rasisme, antisemittisme, kvinnehat, homohat, voldsforherligelse og både ironisk og uironisk nazi-symbolikk i ofte uoversiktlige kombinasjoner med hverandre.

– Det er så mye grovt. Vi tok hyppige pauser, sier hun.

Men Marwick fant også mer: effektive og «svært mediedyktige» digitale fellesskap bestående av datanerder, nettroll, såkalte gamere og digitale ytre høyre-korsfarere.

Sammen la disse aktørene planer for å utnytte medienes jakt på sensasjonalisme, klikk og raske oppdateringer, samt manipulerbare algoritmer hos Facebook og Twitter til å smugle falske nyheter ut til et langt bredere publikum.

– Mange av alt-right-bevegelsens synspunkter ville forblitt subkulturelle om det ikke var for hvordan hovedstrømsmediene forsterker dem, sier Marwick.

RETTELSE

Dr. Alice Marwick:

• Professor og foreleser i digital kommunikasjon ved University of North Carolina Chapel Hill i USA.

• Har skrevet rapporten «Media Manipulation and Disinformation Online» om hvordan den såkalte alt-right-bevegelsen sprer falske nyheter i USA.

• Rapporten viser hvordan ytre høyre utnytter massemedienes klikkjakt og teknologigiganters algoritmer til å spre løgner.

• Har tidligere skrevet boka «Status Update: Celebrity, Publicity & Branding in the Social Media Age» om hvordan teknologiarbeidere i Silicon Valley bruker sosiale medier til å høyne egen status og popularitet.

Sprer løgner

Hun fant flere eksempler på at løgner og utspill produsert i den digitale alt-right-sfæren ble eksportert, via store sosiale medier-plattformer som Twitter, Facebook og Youtube, inn til høyresidas egne medier som konspirasjonskanalen Infowars og høyrepopulistiske Breitbart.

Derfra ble innholdet spredd videre til store medier som Fox News og CNN.

Blant annet spredte alt-right-kjendisen Mike Cernovich og hans medhjelpere i fjor en løgn om at bevegelsen Black Lives Matter (BLM) sto bak mishandlingen av en uteligger. Løgnen fikk så stor spredning at store mediehus begynte å presisere at BLM ikke var involvert.

– Cernovich brydde seg ikke om løgnen ble tilbakevist, han ville bare at ryktet skulle spres, sier Marwick.

Også den såkalte birther-teorien, løgnen om at Barack Obama ikke var født i USA, har i flere år fått stor sirkulasjon i mediene.

– Trump slo seg fram politisk på denne løgnen, minner Marwick om.

Hun mener «medienes dekning gjorde det mulig for Trump å vinne presidentvalget»:

– Han utnyttet at mediene vektlegger kampen mellom kandidatene mer enn faktisk politikk.

Jødehat vinner fram

Marwick er også skremt av at store medier som CNN har brukt sendetid på å dekke alt-right-utspill om hvorvidt jøder egentlig er mennesker.

– De siste tiårene har man ikke sett mye antisemittisme i amerikanske medier. Men nå er det plutselig en aktiv diskusjon igjen, og jødiske kvinner og kjendiser angripes på sosiale medier, forteller hun.

Alt-right-bevegelsen rommer ulike subkulturelle grupper som forenes av motstand mot liberal kultur.

Den domineres av unge, hvite menn som er mottakelige for budskap som at feminisme er undertrykkelse av mannen og at Black Lives Matter-bevegelsen er rasisme mot hvite amerikanere.

Motivasjon bak nettrollingen er en ofte uoversiktlig kombinasjon av ønsket om å provosere, tjene penger og spre et ideologisk budskap.

Marwick mener alt-right-bevegelsens suksess først og fremst må forstås som et resultat av dystre og usikre økonomiske framtidsutsikter.

– Misnøyen som driver ytre høyre kommer fra USAs enorme ulikhet, et elendig sosialt sikkerhetsnett, veldig dyr utdanning, at unge sannsynligvis ikke vil ha et like bra liv som foreldrene, at de ikke vil klare å betale ned studiegjelda og at vi mangler mental helsehjelp for folk som har det vanskelig, sier hun.

Algoritme-trøbbel

Nettkrigerne på ytre høyre utnytter teknologiselskapenes algoritmer.

Etter massakren i Las Vegas i høst, løftet Google-algoritmer som promoterer sider med stor trafikk fram 4chan-saker, der skylden for drapene ble lagt på «antifa», kort for antifascister.

– Dette ble ikke rettet på før noen klaget. Og siden algoritmene personaliserer innhold til den enkelte bruker, kan noen brukere ofte eksponeres for slikt falskt innhold uten at andre vet om det.

Marwick viser til at amerikanere i stadig større grad konsumerer nyheter via sosiale medier som Facebook, Google News, Instagram og Snapchat, der de presenteres for personalisert innhold basert på selskapenes egne algoritmer.

Den siste tida har Facebook måttet svare for at selskapet under valget promoterte annonser og saker som viste seg å være propaganda, blant annet fra russiske aktører.

Men bruken av falske brukere er ikke forbeholdt eksterne aktører.

– Og selv om Facebook lykkes med å kvitte seg med statssponset propaganda, vil de alltid være sårbare mot spredning av desinformasjon.

Marwick, som også har forsket og skrevet bok om Sillicon Valley sier at «selv ikke folk som jobber i Facebook vet helt hvordan algoritmene egentlig prioriterer innhold».

– Men vi vet at algoritmene prioriterer oppmerksomhet, så gjennom dataprogrammer som lager falske brukere er de enkle å manipulere.

Marwick mener USA trenger regulering som skaper et mer mangfoldig medielandskap, offentlig finansierte medier, og anti-monopol-regulering som skaper større konkurranse mellom sosiale medier-selskaper.

– Men det er en veldig reguleringsfiendtlig stemning i USA nå. Så jeg vil bli veldig overrasket om noe faktisk skjer.

– Til glede for Facebook-sjef Mark Zuckerberg?

– Ja, Facebooks store skrekk er å bli regulert av myndighetene, sier Marwick.

eirikgs@klassekampen.no