Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171120/ARTICLE/171129997

Syntax error

Av Yohan Shanmugaratnam

Publiseringsdato: Mandag 20. november 2017

Seksjon: Lederen

• Var russiske internettroboter med på å sikre flertall for britisk utmelding av EU i fjor sommer? Spørsmålet har dukket opp i forbindelse med «Russiagate», granskingen av forholdet mellom president Donald Trumps kampanje og russiske aktører før fjorårets presidentvalg i USA. Blant annet rapporterte britiske Sky News nylig at falske Twitter-kontoer «tilknyttet Kreml» hadde gjort et «målrettet, koordinert forsøk på å intervenere» i brexit-folkeavstemningen. Samtidig holdt statsminister Theresa May en tale der hun advarte Russland mot å «så splid i Vesten» gjennom innblanding i valg og spredning av såkalte falske nyheter. Russernes handlinger «truer den internasjonale ordenen som vi alle er avhengige av», mente May.

• Blant dem som setter spørsmålstegn ved denne framstillingen, er den russiske Putin-kritiske journalisten Alexey Kovalev. I en kommentar i The Guardian trekker Kovalev blant annet fram den nevnte Sky News-saken: Først et godt stykke ned i artikkelen bemerker kanalens ekspertkilde at de russiske kontoene står bak 416 av totalt 22,6 millioner tweets før, under og etter brexit-folkeavstemningen. For øvrig oppga kun én prosent av velgerne at de baserte seg på Twitter som troverdig nyhetskilde, skriver professor Matthew Goodwin i The Telegraph. Kovalev viser også til en artikkel nylig fra amerikanske Buzzfeed som angivelig handlet om 60 russiske pengeoverføringer til «finansiering av valgkampanje» i 2016. Det viste seg at pengene skulle finansiere det russiske Duma-valget, ikke presidentvalget i USA.

• Som Kovalev understreker er det ingen tvil om at russiske cyber-krigere jobber på høygir som en del av Russlands propagandaapparat. Samtidig er det farlig lettvint å forsøke å forklare storpolitiske sjokk som Trump og brexit med russiske nettroll. «Sensasjonalistisk, uansvarlig rapportering i Vesten gir den perfekte ammunisjon til Russlands egen statspropaganda», skriver Kovalev. Samtidig svekkes vestlige mediers troverdighet blant russere. Det er ikke vanskelig å se hvem som sitter igjen som vinneren her.