Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171110/NTBS/267783

Hope Solo: – Blatter klådde på meg

Publiseringsdato: Fredag 10. november 2017

Den amerikanske fotballstjernen Hope Solo beskylder tidligere FIFA-president Sepp Blatter for seksuell trakassering under en prisutdelingsgalla.

Den amerikanske fotballstjernen Hope Solo beskylder tidligere FIFA-president Sepp Blatter for seksuell trakassering under en prisutdelingsgalla.
– Han tok meg på rumpa. Det var for noen år siden under Ballon d'Or-seremonien, rett før jeg skulle på scenen, sier hun til den portugisiske avisen Expresso.
Hun var til stede på gallaen i 2013 for å dele ut prisen som årets spiller i verden til sin landslagsvenninne Abby Wambach.
36-årige Solo var i mange år USAs landslagskeeper og ble regnet som en av verdens ypperste målvakter.
En talsmann for Blatter beskriver beskyldningen som "latterlig".
Solo er to ganger OL-mester og en gang verdensmester. Hun uttalte seg i forbindelse med et besøk på en konferanse i Lisboa.
Hun sier at seksuell trakassering fra mannlige ledere er et vanlig problem for kvinnelige fotballspillere.
– Jeg har sett det hele karrieren min, og jeg skulle ønske flere utøvere ville snakke ut om opplevelsene sine, sier Solo.
– Det er ute av kontroll. Det gjelder ikke bare Hollywood, det er overalt.
Blatter var president i FIFA fra 1998 til 2015, da han ble utestengt for korrupsjon. Sveitseren er 81 år gammel.

(©NTB)

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.

RETTELSE

Dette er ingress

Av Johannes Øvergaard

Dette er en subartikkel. Tester hvordan funksjonaliteten er.Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst.abcdefghijklmnoDette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst.zzzzzz