Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171104/ARTICLE/171109978

Medietillit

Av BJØRGULV BRAANEN

Publiseringsdato: Lørdag 4. november 2017

Seksjon: Lederen

• På Norsk Redaktørforenings høstmøte i Bergen denne uka hevdet medieforsker Erik Knudsen ved Universitetet i Bergen at etiske overtramp svekker medienes troverdighet. Det samme gjør såkalt content marketing, der man blander reklame og redaksjonelt innhold. Likevel tror vi spørsmålet om tillit til mediene er et enda større problem. Tall fra Reuters/Ipsos viser at hele 45 prosent av amerikanerne ikke har tillit til mediene. Det virkelig oppsiktsvekkende er forskjellen mellom Republikanerne og Demokratene. En Gallup-undersøkelse viser at blant demokratiske velgere har 46 prosent tillit til avisene, mens bare 13 prosent av de republikanske velgerne svarer det samme. Donald Trumps karakteristikk av mediene som «folkets fiende» har åpenbart vunnet gjenklang blant republikanere, mens tilhengere av Demokratene reagerer motsatt. Aviser som The New York Times og The Washington Post har hatt kjempeframgang etter presidentvalget. Leserne ser de store liberale avisene som en motkraft mot Trumps politikk og belønner dem med økende opplag. Spørsmålet er om vi også i Norge får en tilsvarende utvikling med økende mistillit til «mainstream media», noe framveksten av nye nettsteder som resett.no, document.no og rights.no kan være uttrykk for. Mange føler seg ikke representert i de store mediene.

• Tillitskrisa for mediene kan ikke løses av mediebransjen som helhet, ettersom det handler om tillit til hvert enkelt medium, som henvender seg til ulike målgrupper. Likevel tror vi det finnes noen råd som flere kunne ha fulgt. For det første er det viktig å ha et tydelig ståsted og ikke late som om man er nøytral når man ikke er det. For det andre bør man legge vekt på å slippe inn alle typer stemmer og la dem framstå med sine beste argumenter, og ikke bare gå etter de dummeste og mest ubetenksomme uttalelsene. Hvis man ikke klarer å argumentere mot sine motstanderes beste argumenter, taper man på sikt. Og til slutt, det aller viktigste: Ha en sannferdig og redelig journalistikk, som også tar opp de vanskeligste spørsmålene. Hvis det finnes saker man ikke «bør» gå inn i, så er det kanskje nettopp de man skal se på.