Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20171028/ARTICLE/171029955

Norsk muslim

Av BJØRGULV BRAANEN

Publiseringsdato: Lørdag 28. oktober 2017

Seksjon: Lederen

• Bushra Ishaq kommer i disse dager med boka «Muslimer i dagens Norge», som presenterer den største meningsmålingen som er gjort blant norske muslimer. Undersøkelsen er gjennomført av Kantar TNS, som sendte et spørreskjema til 10.000 personer. 1050 brev kom i retur på grunn av feil adresse. 1126, det vil si 12,8 prosent av dem som fikk dem, svarte. Alle ble bedt om å bekrefte at de var muslimer. Bare de som gjorde det, 845 personer, er med i analysen. Utvalget kan derfor være noe skjevt, for eksempel når det gjelder graden av integrering i det norske samfunnet. Noen av spørsmålene er også ganske runde og allmenne, noe som gjør det vanskelig å avgjøre hva som egentlig ligger i svarene. Likevel gir analysen et bilde av hvilke holdninger som er framherskende blant norske muslimer.

• Det framgår av undersøkelsen at oppslutningen om demokratiet er overveldende. Det samme er motstanden mot alle former for islamistisk terror. Samtidig er det over 30 prosent som mener det er viktig å følge sharia. Abid Raja (V) sier til Aftenposten at han er bekymret for dem som sier at de både er for sharia og støtter menneskerettig­heter og demokrati. Hva de spurte egentlig legger i sharia, blir ikke avklart i undersøkelsen. Det er likevel åpenbart at muslimer legger forskjellige ting i hva sharia betyr. Noen (få) mener «Allahs lov» skal gjelde uinnskrenket, mens for andre er det mer snakk om religiøse normer man lever etter i eget liv.

• Hovedinntrykket er at flertallet av norske muslimer slutter opp om demokratiet, rettsstaten og like rettigheter for mann og kvinne. Dette bekreftes av tidligere undersøkelser, der 75 prosent har svart at de følger norske lover også når de sier noe annet enn de religiøse. Det er ulike meninger om religionens plass i samfunnet, men det store flertallet slutter opp om rammeverket for det norske demokratiet. Det betyr ikke at all strid opphører, men det viser at det ikke er grunnlag for å definere muslimer som gruppe ut av det norske samfunnet som «de andre». De tilhører det lappeteppet av mennesker som er Norge, som sammen strides om hvilken retning samfunnsutviklingen skal ta.