Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20170814/ARTICLE/170819917

Bodil Niska, musikkpusher: Plateforretningen Bare Jazz fyller 20 i år.

Skal jazze enda mer

Av OlØstrem

Publiseringsdato: Mandag 14. august 2017

Ved Oslos jazz-vannhull: «Den som prøver å svare på hvilken vei jazzen vil ta, vil alltid ta feil», sier Bodil Niska. «Det ligger i jazzens natur å være overraskende, nytenkende og eksperimenterende – og samtidig ha en fot plantet i en lang og solid tradisjon av improvisert musikk.»

Forut for torsdagens Oslo Jazzfestival-konsert har vi intervjuet Bodil Niska om Bare Jazz, musikkpushing og jazz sånn generelt.

Intervju

Platebutikken Bare Jazz har eksistert siden 1990-tallet: Hvordan er det å drive en sånn spesialforretning i dag sammenliknet med i starten?

– Hele konseptet har helt fra starten vært at vi IKKE bare skal være en platesjappe, men også tilby et jazzmiljø med servering, konserter, arrangementer osv. Eller som vi sier i reklamen: «Et vannhull for jazzelskere.» Denne strategien har gjort at vi ikke har vært så sårbare for nedlasting, piratkopiering og streaming som andre i bransjen. Likevel merker vi jo at strømming påvirker cd-salget, men ikke i den grad dommedagsjournalistene vil ha det til. Folk er fremdeles nysgjerrige og sultne på nye impulser og anbefalinger, og salget av jazz på cd-er og vinyl går fremdeles bra.

Flere viktige jazzplateselskaper, som ECM og Pi, befinner seg ikke på strømmetjenestene. Hvilke utslag får dette på salget hos dere?

– Både som musikkpusher, og musiker selv, er jeg imponert når noen setter ned foten for å fokusere på et alvorlig problem: Når musikk falbys til en pris bare distributøren tjener på, kommer nyproduksjon av musikk som ikke er klikk-favoritter til å synke dramatisk, og det ser jeg resultatet av allerede nå. Men svar på ditt spørsmål er: Jeg selger mer ECM nå enn noen gang.

FAKTA

Bodil Niska

Saksofonist, født 1954 i Vadsø.

Har spilt i flere konstellasjoner og gitt ut tre album under eget navn.

Etablerte i 1997 plateforretningen Bare Jazz i Oslo, som fortsatt er et «vannhull for jazzelskere».

Torsdag spiller kvartetten hennes på Oslo Jazz­festival.

Hvor stor del av omsetningen deres utgjør netthandelen, og er det viktig for dere å være fysisk til stede på festivaler, konserter, messer og så videre?

– Cirka 20 prosent av vår omsetning er netthandel selv om vi ikke har en tradisjonell nettbutikk. Hos oss må du ta kontakt med den fysiske butikken, vi snakker sammen, og sender musikken til deg i posten. Tradisjonelt har festivaler og konserter vært viktig for oss, men i dag er nok det unike miljøet på Bare Jazz vel så viktig som bare det å kjøpe en cd-plate i festivalgata. Dessuten: I noen år nå har jazzfestivalene presentert – eh – hva skal vi kalle det, Jazz Lite? Men i år ser det ut som vi er tilbake på sporet, så kanskje ser du oss på neste års festivaler.

Du og din kvartett skal spille på Oslo Jazzfestival denne uka, hva kan publikum vente seg der?

– Som de fleste vet, har jeg alltid vært rotfestet til den melodiske mainstream-jazzen. Du vil aldri få høre musikk av en eksperimentell Albert Ayler eller Ornette Coleman fra meg. Og jeg har stjernekompet mitt med: Magne Arnesen på piano, Stig Hvalryg på bass og Marcus Lewin på trommer. I tillegg har vi vokalisten England Brooks som er med på å gjøre kvelden til en svart-hvit opplevelse. Vi ville kalle konserten «Ebony and Ivory», men det var ikke politisk korrekt!

Hvor lytter du helst til musikk og hvor handler du musikk?

– Jeg lytter jo til musikk hele dagen på Bare Jazz. Men til frokost og når jeg kommer hjem fra jobb, setter jeg gjerne på nettradiokanalen Radio Swiss på kjøkkenet.

Hva slags framtid har albumformatet?

– Det fysiske albumet vil nok finnes som nisjeprodukt, men hvorfor kan ikke bransjen finne opp et format som gir oss den samme albumopplevelsen i elektronisk form? Og som samtidig gir musikere og produsenter annet enn smuler, så de kan produsere mer musikk og mindre muzak?

Hva er den neste konserten du skal få med deg?

– Jeg har nettopp hatt tre festivalkonserter i Haugesund, så en siste finpuss på Chat Noir-repertoaret er alt jeg får tid til akkurat nå.

Hvilken ny artist vil du skryte litt av?

– Hett tips: Den fantastiske norske pianisten Andreas Loven.

olavo@klassekampen.no

Oslo Jazzfestival fortsetter til og med lørdag, og torsdag kveld spiller Bodil Niska kvartett og England Brooks på Chat Noir.