Print URL: http://www.klassekampen.no/article/20170717/NTBU/4873554

Bavian kuttet strømmen for tusenvis i Zambia

Publiseringsdato: Mandag 17. juli 2017

En bavian greide å ødelegge strømforsyningen til 50.000 mennesker sør i Zambia etter at den klatret opp i et kraftverk og trakk i ledningene.

En bavian greide å ødelegge strømforsyningen til 50.000 mennesker sør i Zambia etter at den klatret opp i et kraftverk og trakk i ledningene.
Bavianen fikk et massivt elektrisk støt og pådro seg alvorlige skader, men overlevde, opplyser en talsmann for kraftverket til BBC.
En dyrevernsorganisasjon tar nå hånd om bavianen.
Kraftverket ligger i byen Livingstone, der det er vanlig at ville dyr streifer rundt ettersom den ligger like ved en nasjonalpark.
De rammede kundene hadde mandag fått tilbake strømmen. En person er siktet i forbindelse med saken.
I fjor førte en lignende episode til et landsomfattende strømbrudd i Kenya.
(©NTB)

RETTELSE

I gårsdagens artikkel i Klassekampen om omorganiseringen i Statistisk sentralbyrå, ga en redaksjonell anmerkning inntrykk av at forsker Ådne Cappelen ikke får fortsette i institusjonens forsknings­avdeling. Dette er ikke riktig. Vi beklager feilen. Red.

RETTELSE

I saken «Nav-gründere tjener fett» i Klassekampen 7. juni skreiv vi at Aleris er blant selskapene som har hatt høy avkastning blant attføringsselskapene i perioden 2013–2015. Det er feil. Aleris ble først en del av attføringssektoren da de kjøpte «Pøbelprosjektet» i 2016. I utregningen av avkastning blant de store aktørene på feltet er tall fra Pøbelprosjektet, før de ble eid av Aleris, brukt. Vi beklager. Red.

RettelseI Innspill-spalta av Victoria Tømmeraas Berg lørdag 3. juni, blir forsvarsminister Ine Eriksen Søreide betegnet som «utenriksminister». Dette ble ikke skrevet av spaltisten, og skyldes en redaksjonell feil. Vi beklager. Red.

RETTING

I Dagboka 10. januar stod det at Høgre røysta mot allmenn kvinneleg røysterett i 1913. Dette stemmer ikkje. Vi seier oss leie for feilen. Red.

RETTELSE

I gårsdagens «Pauli ord» kom jeg i skade for å skrive at «Alle norske seriekamper (i fotball) blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.» Dette er feil. Norges Fotballforbund (NFF) stilte som krav at det ikke skal sendes slik reklame i tilknytning til norske klubbkamper og det norske landslagets kamper. Jeg beklager.Paul Bjerke

RETTELSE

I Klassekampen i går skreiv vi at Øystein Dørum er avtroppende økonomisjef i DNB Markets og påtroppende økonomisjef i NHO. Det er feil. I begge tilfeller skulle det stått sjeføkonom. Red.

RETTING

Klassekampen skriv at Kongsberg Gruppen hadde bidrege økonomisk til ein studietur til mellom andre Lockheed Martin i regi av Agenda. Med på turen var ti ungdomspolitikarar. I intervjuet med Agenda-leiar Marte Gerhardsen står det at ideen om ein tur til kampflyprodusenten kom frå den norske ambassaden i Washington. Det riktige skal vere at det var Agenda som hadde denne ideen. Sitatet skal derfor vere slik: – I ljos av Forsvarets store kampflyinvestering, syntest vi det ville vere interessant å vitje Lockhead Martin. Turen dit blei organisert av Agenda og ambassaden, ikkje av Kongsberg.Red.

RETTELSE

I denne lederen skriver vi at Muhammad Ali ble satt i fengsel for å ha nektet å delta i Vietnam-krigen. Muhammad Ali ble dømt til fengsel, men sonet aldri. I stedet ble han utestengt fra boksesporten i tre år. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I portrettintervjuet med Willibald Storn skrev vi dessverre: «Da russerne okkuperte Østerrike, ble Storns far sendt til Østfronten.» Det skulle selvsagt stått tyskerne eller nazistene, ikke russerne. Takk til oppmerksomme lesere! Red.

RETTELSE

Klassekampen skrev med henvisning til VG at «fire personer som kjente stråselskapene på Seychellene, sitter eller har sittet i Rune Bjerkes aller innerste krets». Det kan vi ikke dokumentere. Det er riktig at de fire har sittet i styret til DNBs filial i Luxembourg, men vi vet ikke om de fire personlig kjente til at DNB tilbød et slikt produkt. Vi beklager. Red.

RETTELSE

I saken «Barnets stemme» av Peder Kjøs fredag 22. januar går det ikke fram hvor barnas sitater og forskningen er hentet fra. De er fra artikkelen «Hva står på spill? Barns deltakelse og budskap i mekling”, publisert i Fokus på familien nr. 4 (2015), som er skrevet av Astrid Strandbu og Renee Thørnblad ved Universitetet i Tromsø. Strandbu ble derimot tildelt æren for å utvikle metodikken BIM, barn i mekling, mens den riktige personen skulle vært Gjertrud Jonassen. Vi beklager! Red.

RETTELSE

Dette er ingress

Av Johannes Øvergaard

Dette er en subartikkel. Tester hvordan funksjonaliteten er.Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst.abcdefghijklmnoDette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst. Dette er mer tekst.zzzzzz